Dojezd elektrokola je jedním z důležitých hledisek při volbě vhodného modelu
Při nákupu elektrokola je třeba zvážit mnoho věcí. Začíná to otázkou, k jakému účelu e-kolo budeme nejčastěji využívat. Jednoduše řečeno, pokud se plánujete pohybovat pouze ve městě, bylo by nerozumné pořizovat horské elektrokolo.
Dalším zásadním rozhodnutím je požadovaný dojezd, jehož délka rovněž závisí na tom, jak bude kolo využíváno. Mnohým cyklistům jistě bude stačit 40 nebo 50 kilometrů, pokud kolo používají jen na pojížďky po okolí. Jsou ale cyklisté, kteří vyrážejí na dlouhé víkendové výlety a potřebují dojezd alespoň 100 nebo ještě lépe 150 kilometrů.
Je však důležité si předem uvědomit, že deklarovaný rozsah možného dojezdu nemusí nutně odpovídat realitě. To, jak daleko kolo dojede s elektrickou asistencí, tedy jinak řečeno na kolik kilometrů akumulátor vydrží v reálném provozu, je do určité míry i v rukou cyklisty. Zde jsou naše tipy, jak dosáhnout co největšího dojezdu.
Jak si na elektrokole užívat asistenci o pořádný kus déle
Výběr trasy: jízda do kopce vyžaduje více energie a také snižuje celkový dojezd. Počítejte s tím, pokud se chystáte vypravit do kopcovitého terénu. Naopak jízdou z kopce můžete baterii dopřát odpočinek a u některých elektrokol dokonce nastavit režim rekuperace – tedy zpětné dobití akumulátoru přeměnou kinetické energie v elektrickou. U elektrokol ale není tak efektivní, jako například v případě elektromobilů. Nicméně rekuperace dokáže zvýšit dojezd až o čtyři procenta. A jsou situace, kdy se počítá každý metr.
Zohlednění počasí: meteorologické podmínky, tedy především okolní teplota, patří k parametrům, které by se pro kalkulaci dojezdu rozhodně neměly podceňovat. S bateriemi elektrokol je to podobné, jako s bateriemi mobilů: nemají rády ani horko, ani zimu. Jejich komfortní zóna, kdy jsou schopny podat optimální výkon, se pohybuje mezi deseti a necelými 20 stupni.
Mohlo by vás zajímat
Zbytečná zátěž výbavy či zavazadel: sami víte, že nést na zádech těžký batoh je pro pěší turistiku mnohem obtížnější. Úplně stejné to je i pro vaše elektrokolo. Čím více je naloženo, tím více energie se spotřebuje. Záleží nejen na hmotnosti, ale také na balení a rozložení hmotnosti. Pokud vezete brašny, počítejte i s velkým odporem vzduchu. Nevozte zbytečnosti.
Příprava před jízdou: špinavé pneumatiky, rezavé řetězy a mechanická poškození kola jsou zárukou, že bude baterie více namáhána, než by bylo nutné. Zejména různé drnčivé zvuky, vrzání či skřípot jsou jasnou známkou toho, že ústrojí e-kola neběží zcela hladce a dochází k plýtvání energií. Ta ale může na konci cesty naléhavě chybět.
Pneumatiky a jejich tlak: schválně si vyzkoušejte jízdu na kole bez elektrické asistence, a to s prázdnými nebo řádně nahuštěnými pneumatikami. Rozdíl je obrovský. Po napumpování pneumatik se kolo pohybuje téměř samo. Dobře nafouknuté pneumatiky tedy snižují zatížení baterie. Vliv má také dezén, protože čím hrubší jsou pneumatiky, tím vyšší je valivý odpor. Nicméně z hlediska optimálního nahuštění je dobré i zvážit povrch, po kterém se budete převážně pohybovat. U pevného podkladu si můžete dovolit vyšší tlak, naopak měkký podklad například v lese, šotolina či písek by vám s tvrdými pneumatikami mohl způsobovat problémy se stabilitou a trakcí.
Mohlo by vás zajímat
Chování při jízdě: pokud vaše elektrokolo podporuje různé režimy asistence, využívejte je s ohledem na terén a vaši kondici. Zejména na rovině a asfaltu to klidně zvládnete s úsporným režimem Eco. Pokud přidáte stabilní pravidelný příšlap, baterie se vám odmění delší výdrží.
Kontinuita jízdy: zejména při výletech s přáteli se může stát, že ne všichni zvládnou stejné tempo. Měli byste se však alespoň snažit přizpůsobit jeden druhému. Jízda v ustáleném tempu je pro baterii i vaši vlastní kondici mnohem lepší než jízda s častými zastávkami.
Zdroj: eFahrer, Bicycling.com