Přejít k hlavnímu obsahu

Bosch se blýskl novým motorem pro elektrická horská kola: je nabušený inovacemi a jednou věcí překvapí

Jiří Palyza 14.10.2024
info ikonka
Zdroj: Himiway Bikes/Unsplash

Díky tiššímu chodu, nižší hmotnosti a chytřejším senzorům lze očekávat, že motor Bosch Performance Line CX Gen 5 bude v roce 2025 a později montován do mnoha elektrických horských kol.

Kapitoly článku

Má Bosch na to, aby se v oblasti vývoje elektrických motorů pro e-MTB ubránil konkurenci?

Předchozí generace motoru Bosch Performance Line CX byla představena už před pěti lety, tedy v roce 2019. Z tohoto pohledu tedy nejde o žádného nováčka. V roce 2021 pak byl aktualizován na Smart System, ačkoli hardware zůstal v posledních letech z velké části stejný. Motor CX dokázal odrazit konkurenci a zároveň si získal záviděníhodnou pověst díky svému výkonu, rychlé odezvě a celkové spolehlivosti.

Motor Bosch Performance Line CX samozřejmě nebyl dokonalý. Není to zrovna nejmenší pohonná jednotka a trpí dobře zdokumentovaným chrastěním, které se objevuje při jízdě po nerovném povrchu. Technologie baterií se za posledních několik let také značně vyvinula a stejně tak se změnila očekávání zákazníků, pokud jde o uživatelské rozhraní a přizpůsobitelnost e-MTB.

Kromě odstranění některých nevýhod pohonné jednotky 4. generace se Bosch snaží přinést celou řadu nových funkcí. Podle očekávání se nový motor objeví v mnoha modelech elektrických horských kol pro rok 2025.

Překvapení pohonná jednotka skrývá uvnitř

Elektrický motor Bosch pro horská kola
info ikonka
Zdroj: Bosch, press kit
Motor CX Gen 5 je uložen v hořčíkovém pouzdru, které snižuje hmotnost a má koncept montáže se dvěma šrouby, který výrobce poprvé použil u motoru SX.

Zvenčí se nezdá, že by se nový motor Bosch Performance Line CX Gen 5 nějak výrazně lišil. Celkový tvar a velikost se příliš nezměnily a uvádí se, že dosahuje stejného výkonu 85 Nm a špičkového výkonu 600 W jako současná pohonná jednotka Gen 4.

Díky přechodu na hořčíkový kryt došlo k malému poklesu hmotnosti (2,8 kg oproti 2,9 kg). Motor CX Gen 5 také přechází na podobný systém montáže se dvěma šrouby – podobně jako lehký motor SX. To umožňuje jednodušší instalaci a demontáž, a pravděpodobně to výrobcům kol usnadňuje navrhování rámů.

Důležitější je, že oproti motoru Gen 4 byla aktualizována konstrukce převodovky. Bosch tvrdí, že se tím odstranil klapavý zvuk, takže jízda ve sjezdech je nezvykle tichá. Pro mnoho jezdců, kterým tento hluk vadí, to bude novinka, na kterou čekali.

Mohlo by vás zajímat

Chytřejší senzory

Aktualizace převodovky ale není to jediné, čím se inženýři vytáhli. Bosch uvádí, že přepracoval technologii snímačů v motoru, a to aby pohonná jednotka lépe reagovala a lépe pochopila chování jezdce v terénu.

Samozřejmostí jsou snímače točivého momentu a snímač kadence s vysokým rozlišením, které údajně měří vstupy do pedálů s četností tisíckrát za sekundu. Díky setrvačným senzorům je motor také schopen detekovat stoupání a vibrace, takže pozná rozdíl mezi hladkou cyklostezkou do kopce a technickým singletrackovým stoupáním. Na základě těchto informací v kombinaci s měřením příkonu jezdce a aktuální rychlosti mění způsob, jakým dodává výkon na zadní kolo.

Díky vylepšené inteligenci je motor CX Gen 5 vybaven novou funkcí asistenta rozjezdu do kopce, jehož cílem je zajistit lepší přilnavost zadního kola při rozjezdu do prudkého svahu. Aktualizován byl také asistent chůze, takže rychlost tlačení je přesněji přizpůsobena.

Baterie Bosch PowerTube 600Wh a 800Wh

Baterie pro e-kolo
info ikonka
Zdroj: Bosch, press kit
K motoru Bosch Performance Line CX Gen 5 jsou k dispozici dvě nové baterie: PowerTube 600 a PowerTube 800.

Bosch Performance Line CX Gen 5 lze napájet dvěma novými typy baterií. Ty využívají stejné aktualizované články jako baterie CompactTube 400, která měla premiéru s lehkým motorem SX už v loňském roce. Vyznačují se vyšší hustotou energie, což jednoduše znamená více watthodin při nižší hmotnosti;

  • Baterie Bosch PowerTube 600 - 3 kg,
  • Baterie Bosch PowerTube 800 - 3,9 kg.

Pro představu: nová baterie PowerTube 800 je o dost lehčí než stará baterie PowerTube 750 (3,9 kg oproti 4,4 kg). A to i přesto, že nabízí větší kapacitu.

Mohlo by vás zajímat

Výrobce také aktualizoval kryty ze slitiny, které se u 600Wh a 800Wh baterií liší šířkou a délkou. To znamená, že výrobci kol se budou muset z velké části rozhodnout pro jednu nebo druhou variantu, ačkoli pravděpodobně se brzy objeví nový e-MTB, který bude kompatibilní s oběma velikostmi baterií.

Všechny potřebné informace zobrazuje nový displej Purion 400

Displej elektrokola
info ikonka
Zdroj: Bosch, press kit
Nový displej Bosch Purion 400 je dost podobný zobrazovači od Shimana. Náhoda?

Spolu s motorem CX Gen 5 Bosch na trh uvádí také nový displej Purion 400. Ten se připojuje k minimalistickému ovladači System Controller a displeji Kiox 300 s mnoha zobrazovanými informacemi.

Displej Purion 400 je vybaven 1,6palcovou obrazovkou. Je navržen pro montáž na řídítka vedle představce, kde bude poskytovat klíčové údaje včetně aktuální rychlosti, ujeté vzdálenosti, výkonu, kadence, dojezdu a stavu baterie.

Motor Performance Line CX Gen 5 nabízí sedm režimů asistence včetně Eco, Tour+, eMTB a Turbo. Jezdci si je budou moci přizpůsobit a vyladit výkon motoru pomocí aplikace Bosch eBike Flow, která za posledních 12 měsíců obdržela několik aktualizací, jež zlepšily celkovou funkčnost.

Mohlo by vás zajímat

Jaká kola budou vybavena novým motorem Bosch CX Gen 5?

S novým motorem Bosch Performance Line CX Gen 5 budou uvedena minimálně čtyři nová kola. Na většinu z nich je prozatím uvaleno informační embargo, takže se můžeme zmínit pouze o modelu Norco Sight VLT CX. O ostatních se však dozvíte již brzy.

Vzhledem k údajným vylepšením ale můžeme očekávat, že na trhu se v roce 2025 s novým motorem CX Gen 5 objeví poměrně hodně značek.

Jezdci na horských e-kolech ocení především tichou převodovku

Bosch ABS na horském kole
info ikonka
Zdroj: Bosch, press kit
Pro jezdce a závodníky na e-MTB je určen systém Bosch ABS Pro, který údajně zlepšuje trakci.

Motor Bosch Performance Line CX 5. generace nepředstavuje zrovna revoluci oproti předchozímu modelu. Německý výrobce se namísto ohromujících technologických inovací vždy spíš soustředil na spolehlivost a zdokonalení. Z tohoto důvodu byl motor Gen 4 dlouho považován za lídra na trhu s plně poháněnými e-MTB a Bosch má jistě dobré předpoklady pro další úspěch jeho nástupce.

K dispozici je také spousta vítaných novinek, z nichž obzvlášť vyniká tišší převodovka. V kombinaci s vylepšenými snímači, lehčími bateriemi a displejem Purion 400 je na nové generaci systému CX mnoho důvodů k jeho pořízení.

Mohlo by vás zajímat

Bude to ale stačit na odražení konkurence? Noví hráči, jako DJI a ZF, chtějí trh rozbít ve velkém stylu. Navíc není tajemstvím, že Shimano testuje nový prototyp hardwaru a firmwaru ve spolupráci se závodním vývojovým týmem Yeti EDR. SRAM má v rukávu svůj Powertrain a Specialized číhá s aktualizací modelu Levo a jeho motorem 2.2, vyráběným firmou Brose.

Tlak na značku Bosch tedy roste takže bude ještě zajímavé sledovat, zda se Bosch Performance Line CX Gen 5 v nových modelech elektrických horských kol bude i nadále hřát na výsluní obliby terénních jezdců.

Zdroj: Flow Mountain Bike


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme