Přejít k hlavnímu obsahu

Žádný řetěz ani řemen: Francouzi pojali pohon elektrokola úplně jinak – hodí se jak pro sport, tak i městské pojížďky

Jiří Palyza 12.09.2024

V oblasti kol s elektrickým pohonem se výrobci předhánějí v inovacích a netradičních řešeních. Model Rover 45, který vznikl společnou rukou firem Look a Cixi, je toho dalším příkladem. Jeho inovativní hybridní pohon bez řetězu, respektive řemenu, zajišťuje přímý přenos energie s vysokou účinností.

Look je francouzský výrobce kol, včetně elektrických modelů, zatímco start-up Cixi se zaměřuje na vývoj a výrobu pohonných systémů. Firmy spojily své síly při vývoji nového modelu elektrokola a výsledkem jejich spolupráce je model Rover 45, oplývající inovativními prvky. Kolo sice stále má klasické pedály, ale namísto řetězu nebo řemenu pro přenos energie na zadní kolo používá hybridní pohon. Firma CIXI tuto technologii nazývá PERS, Pedaling Energy Recovery System.

Celé to funguje tak, že energie, která vzniká při cyklickém šlapání, se přenáší na generátor. Ten vyrábí potřebnou elektřinu, která přes mezičlánek, který tvoří baterie, napájí elektromotor.

Systém umožňuje i rekuperaci při jízdě z kopce nebo při brzdění a je to podobné, jako u některých modelů elektromobilů. Přestože v této konstrukci chybí přímý kontakt mezi pedály a zadním kolem, pocit z jízdy je zcela plynulý. Haptická odezva je podobná, jako při jízdě na klasickém kole, což cyklistům umožňuje Rover 45 ovládat jak jsou zvyklí.

Rover 45: akumulátor má kapacitu 700 Wh, k ovládání slouží vlastní aplikace

Elektrokolo Rover45
info ikonka
Zdroj: Cixi.life
Zajímavostí ohledně vývoje konceptu elektrokola Rover45 je celá řada. Patří k nim i metalický 3D tisk, který umožnil prototyp postavit v rekordním čase.

Název elektrokola Rover 45 napovídá, že elektromotor podporuje cyklistu až do rychlosti 45 km/h. Pro provoz v České republice by to ovšem znamenalo, že takové kolo už bude klasifikováno jako dopravní prostředek jiného typu (s-pedelec), podléhající dalším povinnostem: jedná se například o označení registrační značkou, sjednání a zaplacení povinného ručení, řidičský průkaz skupiny AM, přilba a další nezbytnosti technického rázu.

Osazená baterie má kapacitu 700 Wh, bližší detaily o dojezdu ale nejsou upřesněny.

Mohlo by vás zajímat

Mezi praktické prvky modelu Rover 45 patří robustní nosič zavazadel a úložný prostor se schránkou před řídítky. Mnoho funkcí hybridního pohonu by mělo být možné ovládat prostřednictvím související aplikace.

Přestože koncept elektrokola Rover 45 vzbudil při svém představení velký zájem, na trh zatím uveden nebyl. Do této chvíle nebyla ani zahájena jeho sériová výroba. Zůstává tedy nezodpovězenou otázkou, kdy se s ním budou moci setkat první zákazníci.

Zdroj: eFahrer, Cixi.life


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme