Společnost ZF představila svůj nový systém pohonu na cyklistickém veletrhu Eurobike, který se konal začátkem července ve Frankfurtu. "ZF Bike Eco System" je vhodný pro všechny běžné typy elektrokol a jeho instalace je prý jednodušší než u standardních pohonů na trhu.
Srdcem systému je CentriX, kompaktní 2,5kg lehký středový motor s točivým momentem až 90 Nm. Podle výrobce ZF je jednotka jen o málo větší než obvyklá nápojová plechovka o objemu 0,33 l a lze ji kombinovat s klasickou přehazovačkou i nábojovými převody. Motor ZF je tak menší a méně nápadný než většina středových motorů na trhu, a to i přes svůj vysoký výkon.
Motor je k dispozici ve dvou úrovních výkonu v závislosti na zamýšleném použití: CentriX 90 s točivým momentem 90 Nm a maximálním výkonem 600 W je vhodný pro horská, trekingová nebo sportovní univerzální kola. O něco slabší CentriX 75 nabízí 75 Nm točivého momentu, maximální výkon 450 wattů a je určen pro gravelová nebo městská kola. Obě verze jsou navrženy v souladu s evropskými právními požadavky na elektrokola a jejich trvalý výkon je omezen na 250 wattů.
Ovládání pomocí jednoduchého displeje nebo chytrého telefonu
Společnosti ZF se podařilo integrovat 48V baterii nenápadně do spodní trubky kola. Baterie má kapacitu 504 nebo 765 Wh. Ovládá se buď prostřednictvím jednotky v horní rámové trubce kola, tzv. „ZF Core Controllerem“, nebo 2,8palcovým dotykovým displejem na řídítkách. Na řídicí jednotce Core Controller jsou také kontakty pro nabíjení chytrého telefonu nebo jiných zařízení. Smartphone zobrazuje všechny důležité údaje prostřednictvím aplikace a připojení Bluetooth a lze jej použít i pro navigaci nebo záznam trasy. ZF proto nabízí displej na řídítkách spíše jako volitelnou výbavu pro výrobce.
Přestože je ZF Bike Eco System kompletním balíčkem, plánují se podle ZF rozhraní a možnosti integrace pro poskytovatele třetích stran. To dává výrobcům jízdních kol možnost flexibilního výběru komponent. První elektrokola s novým pohonem ZF by měla být uvedena na trh v roce 2025. Nejspíše přinesou další rozšíření už tak oblíbených elektrocyklistiky. A možná bude brzy už těžké rozeznat, zda se jedná o klasické nebo elektrokolo.
Zdroj: ZF.com