Doporučovací algoritmus má i svá rizika
Sociální sítě, Instagram nevyjímaje, funguje na tzv. doporučovacích algoritmech. Pokud na síti rádi sledujete vtipná videa zvířátek, technologické tipy nebo recepty, algoritmus si to zapamatuje a bude vám takového doporučovat víc.
Doporučovací algoritmus sleduje co lajkujete, komentujete, co vyhledáváte a dokonce i to, u jakého obsahu trávíte nejvíce času nebo která videa si přehráváte opakovaně. Zároveň můžete algoritmu i natvrdo říct, jaký typ obsahu se vám líbí, anebo který naopak konzumovat nechcete.
Cílená reklama na Instagramu
Jenže skutečnost, že vám obsah na sociálních sítích jde naproti, má i svá negativa. Například podporuje závislost, protože díky doporučenému obsahu na síti strávíte mnohem víc času.
Největším rizikem je však cílená reklama – Instagram a i další sítě obchodují s daty o vašem oblíbeném obsahu se svými partnery, kteří se zaměřují na prodej zboží či zprostředkování direktivní reklamy. A ta jak známo patří k těm nejúčinnějším ve světě marketingu.
Instagram v úterý v příspěvku na svém webu oznámil velkou novinku – možnost resetovat doporučovací algoritmus. Jak to funguje? Jakmile algoritmus resetujete, budete muset doporučovací engine znovu naučit zobrazovat obsah, který chcete. Výhodou je, že může jít nový obsah; začnete zkrátka s čistým štítem.
Nevýhodou je, že Instagram nevymaže vaše data o sledování. Ta budou nadále podléhat podmínkám o soukromí dat uživatelů – zůstanou tedy dostupná k personalizaci vašeho obsahu například pro zmíněnou reklamu.
Jak zrušit cílenou reklamu na Instagramu?
Možnost resetovat algoritmus zatím Instagram testuje a k dispozici by měla být pro uživatele na iOS i Androidu v řádu několika týdnů. Naštěstí Instagram umožňuje resetovat i tato personalizovaná data.
Stačí přejít do Nastavení aplikace –> Centrum účtů –> Předvolby pro reklamy –> Nastavení reklam –> Informace o aktivitě od partnerů pro reklamy a zde vyberte Zkontrolovat nastavení. Následně můžete vybrat Ano (použít informace k zobrazení direktivní reklamy), nebo Ne (nepoužívat informace k zobrazení direktivní reklamy).