Díky novele zákona o ochraně spotřebitele mají prodejci povinnost uvádět nejen aktuální cenu, ale také nejnižší cenu za poslední období 30 dnů. Vlivem těchto změn, které ČOI oznámila již vloni, došlo k eliminaci nereálných slev a prodejci nemají tak širokou možnost, jak přivést spotřebitele do pasti.
Dejte si pozor na cenu i samotný e-shop
Přesto ale inspekce nabádá ke zvýšené obezřetnosti. Obezřetnost zahrnuje nejen úvahu o koupi výrobku, ale i úvahu o tom, od koho výrobek koupit. V českém e-commerce prostoru se totiž stále vyskytuje velké množství pochybných či jinak nevěrohodných subjektů. ČOI před nimi varuje celoročně na svých webových stránkách.
Pozor si ale dejte i na jinak ověřené obchody, které mohou mít dílčí problémy. Například dlouhé dodání, nevhodná komunikace s logistickou složkou, popřípadě problém s reklamacemi. Všechny tyto aspekty si můžete zkontrolovat například na serveru Heureka, který nabízí komplexní textové recenze jednotlivých e-shopů přímo stran zákazníků.
Právě na Heureka.cz si můžete u všech zalistovaných produktů i zobrazit cenový graf až na rok do minulosti. Uvidíte tak například, jak se cena měnila během životnosti zařízení a jak nízká byla během posledního Black Friday či vánočních slev.
Žádná sleva není „zdarma“
Před reklamacemi varuje také Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko, které se zabývá právy spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu EU. Ten uvádí několik příkladů z praxe, kdy zákazník objednal zboží z „na oko“ českého e-shopu a dokonce k němu putovalo z českého skladu.
Nicméně háček byl v tom, že reklamace se pak musí řešit přes samotný e-shop a ten může mít sídlo kdekoliv po světě. Neopatrný zákazník si tak nepřečte smluvní podmínky, ke kterým se nákupem zboží zavazuje, a pak ho může překvapit třeba to, že zboží na reklamaci musí zaslat do Slovinska, Rumunska nebo snad do Číny. Samozřejmě na vlastní náklady.
Také Tichota radí navštívit sekci recenzí na srovnávacích serverech, jako je Heureka. „Základní poučka zní: podívat se krátce do obchodních podmínek a také do recenzí předchozích zákazníků daného prodejce. Vedle hodnocení počtem hvězdiček je dobré si několik recenzí také přečíst. To platí dvojnásob u nabídek na sociálních sítích, kde se schovává řada anonymních prodejců,“ uvádí na závěr Ondřej Tichota.
Zdroj: Heureka, Česká obchodní inspekce, Tisková zpráva