Norsko je na nejlepší cestě se zcela rozloučit se spalovacími motory. Z 11 552 v říjnu nově registrovaných osobních aut bylo 10 862 elektromobilů. To odpovídá podílu 94 procent. První vůz s hybridním pohonem, tedy alespoň s částečným provozem na spalovací motor, se musel spokojit s 23. místem.
Není proto přehnané tvrdit, že elektrický pohon je u norských zákazníků velmi oblíbený. Většina z nich se rozhoduje pro elektrické SUV, které v ideálním případě stojí méně než 500 000 norských korun, což odpovídá přibližně 1 090 000 korun. Pod touto magickou hranicí se totiž skrývají značné daňové výhody, norským řidičům je hlavně odpuštěna 25procentní DPH.
Norská rada pro informace o silničním provozu (Road Traffic Information Council, zkráceně OFV) ve svých statistikách také uvádí, které značky a modely byly v daném období obzvláště oblíbené. V říjnu byl nejoblíbenější značkou Volkswagen, následovaný značkami Tesla a Toyota. Ale hned na čtvrtém místě se umístila Škoda Auto.
Stejně jako Tesla je i úspěch VW založen na poměrně široké nabídce modelů. V Norsku je oblíbený zejména ID.4, ale dobře se prodávají i ID.7 a ID3. Všechny tři se dostaly do první desítky, která zahrnuje také Model 3 a Model Y od Tesly.
Žebříček nejprodávanějších elektrických vozů ale v Norsku vedou dva, které představují jediné modely svých značek. Jedná se o Toyotu bZ4X a Škodu Enyaq. Japonce se v říjnu prodalo 761 kusů a elektrickou škodovku si odvezlo 757 zákazníků. Tyto dva vozy mají přitom značný náskok před dalšími nejprodávanějšími.
Mohlo by vás zajímat
Dobrá image značky: Toyota bZ4X na prvním místě žebříčku
Úspěch Škody Enyaq se už bere tak trochu jako samozřejmost. České elektrické SUV slaví úspěchy nejen u nás, ale například i v sousedním Německu, kde se v ostré konkurenci Tesly i domácího VW stalo nejprodávanějším plně elektrickým vozem za první tři čtvrtletí. Škoda si v elektromobilitě buduje výbornou pozici a v říjnu představený Elroq se nejspíš stane elektrickým favoritem celého koncernu VW.
Jak se ale Toyotě podařilo dostat se na stupně vítězů v žebříčku značek? Výsledky nezávislých testů to vysvětlují jen omezeně. Crossover bZ4X se prezentuje jako solidní, prostorný a dobře postavený vůz, ale v poměru výkonu k ceně za konkurencí spíše zaostává.
O norském úspěchu Toyoty bZ4X se také živě diskutuje na Redditu – a jeden z uživatelů vysvětluje, že Toyota si v Norsku dokázala za mnoho let vybudovat obrovskou fanouškovskou základnu. Mnoho z těchto lidí jen čekalo, až Japonci konečně přivedou na trh elektromobil. Podle názoru uživatele by auto muselo být extrémně špatné, aby si ho Norové nekupovali. To ale není případ bZ4X a automobilka má aktuálně navíc cenově výhodné nabídky.
Zdroj: OFV.no