Elektromobilita v Česku se dlouho nemohla probrat. Až letos, po otevření programu dotací, se prodeje elektrických bateriových vozů zvedly. Vedlo to k tomu, že podíl prodaných elektroaut se skokově zvýšil na 4,2 % (loni činil 3 %). Čeští řidiči – podnikatelé ale upřednostňovali především značku Tesla: za první tři čtvrtletí si některý z modelů Tesla zvolilo 2 752 majitelů, zatímco Škody Enyaq se prodalo 739 kusů. (Loni byl rozdíl mezi oběma značkami mnohem menší.) Na třetím místě je na českém trhu se 677 prodanými elektroauty švédská značka Volvo (100% vlastněná čínským koncernem Geely). Za ní následuje Hyundai se 445 prodanými modely Kona a Ioniq.
Je otázka, jak s prodeji zahýbá nedávno představená cenově dostupnější Škoda Elroq.
Úspěšný Enyaq v Německu
Podle analýzy aktuálních údajů o registracích nových elektrických aut v Německu, kterou provedla poradenská společnost EY, získaly tamní domácí značky (BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen) od začátku letošního roku více než 50% podíl. Naopak automobilové značky s čínskými vlastníky mají letos pouze jedenáctiprocentní podíl na trhu. Zajímavé je, že nejprodávanějším elektromobilem u našich severozápadních sousedů je nyní model Škoda Enyaq iV (6 973 ks), který předstihl dosavadního lídra, Teslu Model Y (6 950 ks).
Mohlo by vás zajímat
Mezi nejprodávanější tři modely elektroaut se se v uplynulém čtvrtletí dostal také VW ID.7 (5 272 ks za 1-9/24) a Volkswagen zároveň v celkovém žebříčku značek předstihl Teslu, která po dobrém začátku roku nyní trochu zaostává.
V samotném třetím čtvrtletí se německým výrobcům podařilo zvýšit svůj podíl na trhu na 57 %, zatímco podíl čínských značek klesl o šest procentních bodů na osm procent. "Zdá se, že nástup Číňanů se prozatím zastavil," komentovali autoři studie z EY.