Podvodníci na inzertních portálech, jako je Bazoš nebo Facebook Marketplace, patří k těm nejvíce nebezpečným. Samotný modus operandi byste měli již dobře znát, věnovali jsme se mu v mnoha předešlých článcích.
Klasicky jde o to, že se vám ozve na odkup vámi nabízeného zboží. Omluví se, že se nemůže dostavit osobně – domluví proto svoz od Balíkovny, Zásilkovny či jiné logistické společnosti. Vy musíte jen do falešného formuláře vyplnit kontaktní údaje a nakonec také číslo karty, respektive údaje pro internetové bankovnictví.
Jako supi na kořist
Nezáleží ve skutečnosti, co na platformě prodáváte – jestli starý telefon, počítač, jinou elektroniku, nebo nábytek či oblečení. Podvodníci to zkouší na každého. Jejich frekvence je přitom násobně vyšší než v minulosti. Jen 30 minut po zveřejnění inzerátu na Marketplace se nám ozvalo 8 podvodníků.
Všichni přitom vystupovali pod celkem zdařilou falešnou identitou: měli perfektní češtinu (až na výjimky, kdy jim neseděly rody), kvalitní profilovou fotku a hlavně české jméno a příjmení.
Nicméně jedno poznávací znamení jsme přece jen odhalili, a vy si na něj dejte pozor. Podvodníci mají profil na sociální síti starý sotva pár měsíců. Pokud tedy u profilu stojí, že se přidal na Facebook v roce 2023 nebo i 2024, jde s největší pravděpodobností o podvod.
Falešný „pan Šmíd“
Podvodník vám většinou slíbí, že si zboží vyzvedne přes dopravní společnost. Odešle vám odkaz, který napodobuje skutečný web dopravce. Podvod je věrohodný, protože šmejd používá svou virtuální identitu (v našem případě Miroslav Šmíd, obyčejné české jméno) a také vymyšlenou adresu. Zkrátka všechno působí správně.
Následně jsme dostali na výběr, na jakou banku chceme převést peníze za zboží. Nutno uznat, že podvodníci skutečně myslí na všechno: kromě klasických bank byly v nabídce i zahraniční (HSBC, Commerzbank, ale dokonce i PPF Banka, Trinity Bank, Česká národní banka, anebo ruská Sberbank, která však v Česku již nefunguje. I to by vám mělo dát signál, že něco není v pořádku.
Pak už je podvod klasický – objeví se falešná přihlašovací stránka vašeho internetového bankovnictví, přičemž jakékoliv údaje zadané do kolonek se rovnou odešlou zločincům. Zaznamenali jsme, že u některých bank podvodníci rovnou vyžadovali zadání údajů k platební kartě.
Sprosté nadávky a výsměch
Jakmile údaje do okének zadáte, dojde k chybě a proces můžete opakovat. To protože brány jsou falešné a nemají fungovat. Podvodník se ale rychle dozví, že jste mu poslali své údaje. V našem případě se „pan Šmíd“ rychle přeorientoval na Rusa a začal nám sprostě nadávat, jak je vidět na přiložených snímcích.
Důrazně apelujeme na všechny čtenáře, aby si na podobné podvody dali velký pozor. Zboží se snažte vždy prodat ideálně osobním předáním, popřípadě na dobírku. Pamatujte také na to, že pro přijetí platby nikdy není potřeba zadávat nikam vlastní číslo karty nebo údaje do internetového bankovnictví.
Zdroj: Autorský text, Zásilkovna