Přejít k hlavnímu obsahu

Dejte si pozor na Lidl: podvodníci se vydávají za obchod a slibují drahé dárky

Jakub Fišer 05.02.2024
info ikonka
Zdroj: Oficiální press kit Lidl, koláž Jakub Fišer / Chip.cz

Kyberbezpečnostní společnost Check Point informovala o tom, jak se vyvíjel monitoring podvodů a phishingových kampaní na konci loňského roku. Internetoví zločinci nepolevují, ba naopak. Navíc čím dál víc zneužívají věrohodné společnosti, jako je Alza nebo řetězec supermarketů Lidl.

Kapitoly článku

Phishing patří stále k těm nejsilnějším zbraním, které mají kyberpodvodníci k dispozici. Spočívá vlastně v tom, že se vydávají za někoho jiného a pod touto rouškou z vás vylákají osobní informace, anebo i přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví nebo údaje k platební kartě.

Microsoft – hlavní hvězda pro podvodníky

„Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. […] Podvodný web také často obsahuje formulář, určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací. Útočníci se snaží zneužít důvěry a lidských emocí,“ uvádí v tiskové zprávě experti společnosti Check Point.

Mohlo by vás zajímat

Podle jejich monitoringu byl v posledním čtvrtletí loňského roku stále nejčastěji zneužívanou značkou v rámci phishingových kampaní právě Microsoft (33 % podvodů, tedy každý třetí podvod byl cílen na zákazníky této firmy).

Na dalších pozicích se umístil Amazon (9 %), Google (8 %) a Apple (4 %). V Česku jsme nejčastěji zvyklí na to, že se podvodníci vydávají za dopravní společnosti (Česká pošta, Zásilkovna, DPD, DHL), za bankovní společnosti a také za velké obchody, jako třeba Alza.

Pozor na Lidl nebo Alzu

Bezpečnostní experty překvapilo, že během Vánoce 2023 se velmi často objevoval také podvod, ve kterém se šmejdi vydávají za řetězec supermarketů Lidl. Ten se v Česku stal jakýmsi lovebrandem, nabízí i kultovní oblečení ve značkových barvách a podobně.

Podvod na Lidl
info ikonka
Zdroj: se svolením Check Point

Ve formě podvodného e-mailu či sdělení na sociálních sítích podvodníci z důvěřivých lidí tahali soukromé informace, jako je adresa, telefonní číslo a podobně. Lákali přitom na to, že „šťastlivec“ může vyhrát iPhone 15. Nebezpečí spočívá v tom, že skutečný Lidl čas od času opravdu pořádá soutěž o iPhone.

Nicméně ze snímků podvodu je patrné, že tato phishingová kampaň nebyla kdovíjak kvalitně zpracovaná. Obsahovala mnoho překlepů a viditelných stylistických chyb. Bohužel, od toho je pouze krůček k tomu, aby na příště podvodníci byli lépe připraveni. Dejte si proto pozor na jakékoliv podezřelé e-maily, zprávy či telefonáty.

Zdroj: Check Point tisková zpráva, Alza


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme