Mobil vs. televize
„V letošním roce od 1. 1. do 31. 8. 2023 bylo Úřadem vyřízeno 986 stížností na nekvalitní příjem,“ uvádí ČTÚ v monitorovací zprávě. Dle informací Úřadu v některých případech skutečně může v některých případech mobilní síť 4G nebo 5G rušit televizní vysílání. Konkrétně to bylo zjištěno ve 208 případech z 986 stížností.
Nejčastěji se jedná o situaci, kdy mobilní síť využívající sousední frekvenční pásmo vedle televizního pásma, pokud se její základnové stanice nachází v blízkosti televizních antén diváků, může způsobit nežádoucí rušení nebo i chvilkové úplně přerušení vysílání.
Mohlo by vás zajímat
Jak postupovat v případě problému?
Pokud se u vás tento problém skutečně objeví, je na místě oslovit ČTÚ se stížností, které může rozhodnout o tom, že pracovník vašeho mobilního operátora musí na místo vašeho bydliště dorazit a na náklady operátora provést úpravu na anténě.
„Aby Úřad takové rozhodnutí mohl operátorovi vydat, musí mu občané / televizní diváci zhoršení příjmu televize oznámit co nejdříve po jeho výskytu. […] Na základě těchto skutečností proto Úřad může konstatovat, že mobilní rádiové sítě svým provozem nezpůsobují trvalé zhoršení kvality příjmu televizního signálu. V případech, kdy k rušení dojde, je odrušení zajištěno v několika dnech od chvíle, kdy je Úřad o vzniku rušení informován,“ stojí v monitorovací zprávě ČTÚ.
ČTÚ ještě na závěr zmiňuje, že nejčastější příčinou nekvalitního příjmu televize je stav přijímacího anténního systému, zejména se jedná o nevhodné antény, poškozené anténní svody či kabely, špatné umístění antén a jejich směrování.
Zdroj: ČTÚ