Přejít k hlavnímu obsahu

Nenechte se oklamat: která sociální média nejvíce dezinformují

Jiří Palyza 02.10.2023
info ikonka
Zdroj: Jorge Franganillo/Unsplash

Online platformy a sociální sítě udělaly za poslední období v boji proti dezinformacím velký pokrok. Pouze jediný provozovatel se tomu brání. Tušíte, který to je?

Kapitoly článku

V rámci boje proti šíření dezinformací požádali zástupci EU provozovatele hlavních platforem, aby se dobrovolně přihlásili ke kodexu, který jasně stanovuje nakládání s politickou propagandou, nenávistnými projevy a dezinformacemi.

Evropská unie zavedla kodex, kterým se snaží nastavit pravidla proti šíření dezinformací na internetu, především ale na platformách sociálních sítí. Nicméně existuje jedna významná výjimka, která se nechce podvolit. Informační síť X, dříve Twitter, nejenže se vůči kodexu ohradil a měl kritické připomínky, navíc je sama z hlediska šíření falešných informací v centru pozornosti.

K tomuto kodexu se doposud přihlásilo 44 společností, včetně hlavních provozovatelů: mezi nimi nechybí Meta, Google a Microsoft. Poskytují standardizované informace s transparentním přehledem o tom, jak se na jejich platformách s dezinformacemi nakládá. Tato pravidla jsou veřejně dostupná.

Fake news na sociálních sítích: jedna společnost se stále brání

Ikony sociálních médií na displeji smartphonu
info ikonka
Zdroj: Julian Christ/Unsplash
V otázce potlačování šíření dezinformací většina společností pokročila správným směrem. S výjimkou X Elona Muska.

Provozovatelé, jakým je například Meta, dosáhly v boji proti šíření falešných zpráv významného pokroku. Pokud se uživatelé například pokusí sdílet obsah, který už byl dříve rozporován nebo dokonce vyvrácen, obdrží varování. Výsledkem je, že až 38 % uživatelů už takový obsah dál nesdílí.

Kromě toho Meta zahájila více intenzivní spolupráci s ověřovateli obsahu z EU, což vedlo k prozkoumání a označení více než 40 milionů příspěvků. Čínský TikTok jde dokonce ještě o krok dál a pochybný obsah označuje jako "neověřený".

Mohlo by vás zajímat

X se tomu ale z nějakého důvodu neustále vyhýbá. Vzhledem k tomu, že účast na dodržování kodexu je dobrovolná, nevyplývají z jeho odmítnutí nebo nedodržování žádné právní následky.

Twitter (dnes X) ale stále podléhá zákonu o digitálních službách a měl by mazat nelegální obsah. Jinak je vystaven penalizaci. Podle Evropské komise je X platforma s největším počtem nepravdivých zpráv a dezinformací.

Zdroj: Mimikama, Transparency Centre


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme