V rámci boje proti šíření dezinformací požádali zástupci EU provozovatele hlavních platforem, aby se dobrovolně přihlásili ke kodexu, který jasně stanovuje nakládání s politickou propagandou, nenávistnými projevy a dezinformacemi.
Evropská unie zavedla kodex, kterým se snaží nastavit pravidla proti šíření dezinformací na internetu, především ale na platformách sociálních sítí. Nicméně existuje jedna významná výjimka, která se nechce podvolit. Informační síť X, dříve Twitter, nejenže se vůči kodexu ohradil a měl kritické připomínky, navíc je sama z hlediska šíření falešných informací v centru pozornosti.
K tomuto kodexu se doposud přihlásilo 44 společností, včetně hlavních provozovatelů: mezi nimi nechybí Meta, Google a Microsoft. Poskytují standardizované informace s transparentním přehledem o tom, jak se na jejich platformách s dezinformacemi nakládá. Tato pravidla jsou veřejně dostupná.
Fake news na sociálních sítích: jedna společnost se stále brání
Provozovatelé, jakým je například Meta, dosáhly v boji proti šíření falešných zpráv významného pokroku. Pokud se uživatelé například pokusí sdílet obsah, který už byl dříve rozporován nebo dokonce vyvrácen, obdrží varování. Výsledkem je, že až 38 % uživatelů už takový obsah dál nesdílí.
Kromě toho Meta zahájila více intenzivní spolupráci s ověřovateli obsahu z EU, což vedlo k prozkoumání a označení více než 40 milionů příspěvků. Čínský TikTok jde dokonce ještě o krok dál a pochybný obsah označuje jako "neověřený".
X se tomu ale z nějakého důvodu neustále vyhýbá. Vzhledem k tomu, že účast na dodržování kodexu je dobrovolná, nevyplývají z jeho odmítnutí nebo nedodržování žádné právní následky.
Twitter (dnes X) ale stále podléhá zákonu o digitálních službách a měl by mazat nelegální obsah. Jinak je vystaven penalizaci. Podle Evropské komise je X platforma s největším počtem nepravdivých zpráv a dezinformací.
Zdroj: Mimikama, Transparency Centre