Jak se nakupuje na českých e-shopech, zkoumala studie Český košík roku, která se konala již druhým rokem. Dvouměsíční hodnocení TOP 120 e-shopů, které reprezentují odhadem 70 % obratu českého e-commerce trhu, probíhalo letos se speciálním zaměřením na nakupování přes mobilní telefony.
Studie ukázala, že v meziročním srovnání roste počet e-shopů, které mají mobilní verzi webových stránek. „V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi TOP 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % e-shopů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celého e-commerce,“ vysvětluje Lukáš Hurych, organizátor studie a Product Director platební služby Twisto.cz. Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy celkového nákupního procesu. Stejně jako v loňském roce, pouze 7 procent e-shopů nabízí expresní dodání zboží v den objednání. A pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.
Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie, kterou vytvořili přední specialisté na internetové nakupování. Data ukázala, že stejně jako před rokem třetina e-shopů automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se přehlednost košíku, kdy nyní má pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy. Více informací o studii naleznete webu www.ceskykosikroku.cz.
Nakupování přes mobily roste
Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je stručně řečeno nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh.