Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Evropská unie zase řádí: výrobci nesmějí používat označení „uhlíkově neutrální“

Jakub Fišer 25.10.2023
info ikonka
Zdroj: Freepik

Velcí výrobci elektroniky často sklouzávají k ekologickým prohlášením a tzv. greenwashingu, tedy zamlčování části faktů ve snaze získat pozitivní ohlas za své pro-ekologické kroky. Evropské unii (EU) se však některé tyto prohlášení výrobců přestávají líbit, plánuje jejich regulaci.

Kapitoly článku

Jako první si Evropská unie zdá se posvítí na Apple. Ten představil v září novou generaci hodinek Apple Watch Series 9 a Ultra 2. Tyto nové hodinky jednak již nenabízí kožené řemínky, pouze silikonové, nylonové, pletené nebo ze speciálního materiálu FineWoven. A také jde podle Applu o vůbec první uhlíkově neutrální produkty, které firma vyrobila.

Uhlíkově neutrální Apple

Co to vlastně znamená „uhlíkově neutrální“? Že nějaká společnost nebo organizace dosáhla bilančně nulové emise uhlíku, tedy že dosáhla rovnováhy mezi emisemi uhlíku a jejich pohlcováním z atmosféry do takzvaných propadů, tedy uhlíkových úložišť.

Uhlíkové neutralitě se věnuje Pařížská dohoda zemí OSN, která počítá s absolutní neutralitou do roku 2050. Apple chce přitom celý svůj dodavatelský řetězec přetvořit v uhlíkově neutrální již do roku 2030.

Tuto neutralitu protežuje Evropská unie. Euroúředníkům se však nelíbí zneužívání termínu velkými výrobci elektroniky. Například zmíněné snahy Applu, které vyústily v první uhlíkově neutrální produkty s logem nakousnutého jablka, EU vnímá jako „falešné tvrzení“.

Mohlo by vás zajímat

EU zakáže „silná slova“

V tiskové zprávě, kterou Apple ke svým ekologickým produktům vydal, se hned formulace „uhlíkově neutrální“ objevuje v různých tvarech víc jak 50×. Evropská organizace spotřebitelů (BEUC), orgán podřízený Evropské unii, však s tímto označením u produktů amerického Applu hrubě nesouhlasí.

„Tvrzení o uhlíkové neutralitě jsou vědecky nepřesná a uvádějí spotřebitele v omyl. Nedávné rozhodnutí EU zakázat jakákoliv stanoviska o uhlíkové neutralitě stran výrobců elektroniky právem vyčistí trh od takových falešných sdělení a hodinky Apple by neměly být výjimkou,“ řekla serveru Financial Times ředitelka BEUC, Monique Goyensová.

Šéfka BEUC naráží na to, že EU nedávno skutečně oznámila, že plánuje zakázat zmínky o „uhlíkové neutralitě“ v marketingových materiálech. Aktuálně ještě zákaz neplatí, oficiálně by měl vstoupit v platnost až v roce 2026. Společnost Apple jsme oslovili s prosbou o komentář, zatím bez odezvy.

Zdroj: Financial Times, Apple


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme