Německý automobilový klub ADAC varuje před bezpečnostními riziky spojenými s bezklíčovými (keyless) systémy v moderních automobilech. Tyto systémy, které umožňují odemknout a nastartovat vůz bez nutnosti vyjmout klíč z kapsy, jsou sice pohodlné, ale zároveň představují významné bezpečnostní riziko.
Zranitelnost systému
ADAC provedl testy na téměř 700 vozidlech vybavených bezklíčovým systémem a zjistil alarmující skutečnost - 91% testovaných vozů bylo možné snadno ukrást. Zloději mohou pomocí jednoduchých zařízení zesílit signál klíče a otevřít či nastartovat auto i na velkou vzdálenost, aniž by museli fyzicky manipulovat s klíčem nebo vozidlem.
Zloději aut mohou vozidla vybavená touto technologií ukrást snadněji než vozidla s běžným rádiovým klíčem: zlodějům stačí být v blízkosti klíče od auta s malým zařízením - i když není v bezprostřední blízkosti auta - a s druhým zařízením na dveřích auta. Tímto způsobem „prodlouží“ dosah signálů o stovky metrů - a vůz lze nelegálně otevřít a nastartovat během několika sekund. Není ani nutné „nabourat“ se do dat vozu. Tento problém byl rozpoznán a zveřejněn ETH v Curychu již v roce 2011.
Důležité informace: Tento bezpečnostní problém přetrvává i v případě, že klíč máte v domě nebo s sebou na cestách. Záludnost spočívá v tom, že jakmile motor běží, lze s vozem jezdit bez klíče tak dlouho, dokud je v nádrži benzín. Pokud zloděj natankuje palivo při běžícím motoru, může s ukradeným vozidlem snadno ujet dlouhé vzdálenosti.
Důsledky pro majitele
Tato zranitelnost má vážné důsledky nejen pro možnost samotné krádeže, ale i pro následné řešení pojistných událostí. Jelikož při krádeži nevznikají žádné viditelné stopy po vloupání, mohou pojišťovny zpochybnit nárok na pojistné plnění nebo dokonce podezřívat majitele z pojistného podvodu.
Výzva výrobcům
ADAC vyzývá automobilky k implementaci lepších bezpečnostních opatření. Navrhuje například použití digitální rádiové technologie s ultra širokopásmovými čipy (UWB), která umožňuje přesněji určit vzdálenost klíče od vozidla. Někteří výrobci, jako Jaguar Land Rover, Audi, BMW a další, již začali implementovat vylepšené bezpečnostní systémy.
Dražší zamykací systém s bezklíčovou technologií musí být podle ADAC minimálně tak bezpečný jako standardní systém s běžným rádiovým klíčem. Nemělo by být snazší ho rozlousknout.
Někteří výrobci používají u bezklíčových zamykacích systémů v klíči pohybový senzor. Pokud se s klíčem po určitou dobu nepohne, rádiový signál se vypne a vozidlo již nelze nelegálně otevřít a odjet s ním. Z pohledu ADAC ale není tento způsob ideální, protože do vypnutí rádiového signálu je krádež auta stále možná. Například když zloději nenápadně jdou za obětí pěšky nebo je vozidlo odcizeno ihned po zaparkování.
Doporučení pro majitele aut
Pro zvýšení bezpečnosti ADAC doporučuje:
- Deaktivovat bezklíčový systém, pokud to vozidlo umožňuje.
- Parkovat v uzamčené garáži.
- Uchovávat klíče daleko od vnějších dveří a oken.
- Používat ochranná pouzdra nebo kovové krabičky pro blokování signálu klíče.
Bezklíčové systémy u motocyklů
ADAC upozorňuje, že podobná rizika existují i u motocyklů vybavených bezklíčovými systémy. Testy ukázaly, že i zde je možné pomocí zesilovačů signálu odemknout a nastartovat stroj na dálku. Proto ADAC doporučuje vždy používat dodatečné mechanické zabezpečení, například zámek na brzdový kotouč.
Bezklíčové systémy sice zvyšují komfort, ale zároveň představují významné bezpečnostní riziko. Majitelé vozidel by měli být obezřetní a zvážit dodatečná bezpečnostní opatření. Zároveň je na výrobcích, aby vyvinuli bezpečnější technologie, které budou odolnější vůči těmto typům útoků.
Zdroj: ADAC