Mezi nové asistenční systémy, kterými musí být nové vozy vybaveny od července 2024, patří asistent nouzového brzdění, jakási černá skříňka (bude poskytovat údaje v případě nehody), detekce únavy řidiče, varování před vybočením z jízdního pruhu a asistent pro couvání, adaptivní světlomety a rychlostní asistent (Intelligent Speed Assistant – ISA). Právě ten posledně jmenovaný vyvolává kontroverze. Má řidiče upozorňovat na rychlostní limity a varovat je, pokud překročí povolenou rychlost. Výrobci automobilů přitom dostali od Evropské komise pokyn, že falešné poplachy nesmí řidiče rušit.
V praxi se však opakovaně stává, že systém ISA nerozpozná správně značky nebo neinterpretuje správně základní pravidla silničního provozu a vydá varování, přestože řidič jede povolenou rychlostí. Německý ADAC se vyslovil k tomu, zda lze asistenta jednoduše vypnout a co je třeba do budoucna zlepšit, aby bylo zajištěno jeho bezproblémové používání.
Při překročení rychlostního limitu se spustí alarm
Výrobci se mohou sami rozhodnout, zda se při překročení rychlostního limitu ozve pouze varovný tón, nebo zda má vozidlo automaticky brzdit (provést automatické lehké uvolnění plynu, při kterém se pedál plynu mírně přitlačí k noze nebo zavibruje). Většina výrobců dosud upřednostňovala akustický signál. Pokud se však často ozývá falešný poplach, může to být pro řidiče obtěžující.
Důvodů pro nesprávné alarmy je několik. Zaprvé, systémy rozpoznávání dopravních značek výrobců fungují různě. V některých případech vozidlo rozpozná například značky, které označují omezení rychlosti v jiném jízdním pruhu, nebo dokonce identifikuje nálepky nákladních vozidel jako dopravní značky. Problémem pro vozidla jsou také špinavé nebo staré značky. Na druhou stranu ADAC také upozorňuje, že některé mapové podklady, z nichž systémy získávají informace, jsou zastaralé.
Přípustná je desetiprocentní chybovost
Podle nové evropské směrnice však inteligentní asistent rychlosti nemusí být vždy zcela bezchybný. EU píše: "Správný rychlostní limit musí být stanoven nejméně pro 90 % celkové vzdálenosti a nejméně pro 80 % ujeté vzdálenosti na každém ze tří typů silnic (silnice ve městě, okresní silnice a dálnice/rychlostní silnice/silnice se dvěma oddělenými jízdními pruhy v jednom směru)."
Zatímco například Mercedes, BMW, Porsche, Audi a i VW (ve svém ID.7) mohou zaujmout dobrými výsledky, Tesla nebo čínské Nio si v praktickém testu vedou špatně. Ti, kterým vadí příliš mnoho falešných poplachů, mají v současné době možnost asistenta deaktivovat. Podle nařízení EU to není zakázáno. Nelze ale tak učinit nastálo, ale pouze pro aktuální jízdu, nebo do otevření dveří. Řidič zároveň musí mít možnost asistenta v několika krocích znovu zapnout. A právě v tom některé vozy zaostávají: aby řidič varování deaktivoval nebo znovu aktivoval, musel by přejít často hluboko do nabídky v menu. Pro zachování pozornosti řidiče a bezpečnost provozu to není zrovna dobrý postup.
Deaktivace funguje u různých výrobců odlišně. Mercedes a BMW umožňují přístup přímo přes centrální displej. Hyundai a Kia nabízejí možnost přiřadit odpovídající volně programovatelné tlačítko na volantu, což se zdá jako vhodnější řešení. A někteří výrobci, jako například Dacia, už mají pro tuto funkci přímo dedikované tlačítko na přístrojové desce. Pro ADAC však vypnutí asistenta není trvalým řešením. Koneckonců, systémy jsou určeny ke zvýšení bezpečnosti. Autoklub se proto domnívá, že výrobci mají povinnost převzít odpovědnost a asistenta vylepšit i bez směrnice nebo nad rámec požadavků EU.
Dobrá rada nad zlato. Než si to výrobci uvědomí, bude to mnohé řidiče stát dost nervů.
Zdroj: Golem.de