Tato konstrukce chrání cyklisty před sluncem a zároveň vyrábí elektřinu: od roku 2015 se mezi jihokorejskými městy Daidžon a Sedžong táhne speciální "cyklistická dálnice" v úctyhodné délce 32 kilometrů.
Cyklostezka uprostřed dálnice, obklopená z obou stran třemi jízdními pruhy, se může zdát na první pohled neobvyklá, ale svůj účel plní dokonale. Cílem projektu je podpořit cyklistiku a zároveň využívat obnovitelné zdroje energie, což je výhodné pro všechny zúčastněné. Otázkou zůstává cena takového projektu a potenciální návratnost.
Jižní Korea: solární cyklostezka jako k podpora obnovitelných zdrojů energie
V roce 2022 Jižní Korea oznámila ambiciózní plány pro budoucnost čisté energie. Deklarovaným cílem země je zvýšit do roku 2034 podíl obnovitelných zdrojů energie ze současných 15 % na 40 %.
Podle serveru coricks.com se uhelná energetika podílí na celkové spotřebě energie v zemi 40 procenty (k srpnu 2022). Jihokorejská vláda momentálně podniká několik iniciativ, aby tento podíl snížila. Patří mezi ně zavedení uhlíkové daně, zastavení financování zahraničních uhelných elektráren a výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily.
Obdobný projekt v Německu
Podobný projekt, i když v mnohem menším měřítku, a ne na dálnici, se realizuje také ve Freiburgu im Breisgau, 200tisícovém městě na západě Německa, ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Pilotní cyklostezka dlouhá 300 metrů byla otevřena po zhruba pěti a půl měsících výstavby. Náklady na výstavbu dosáhly přibližně jednoho milionu eur (25 milionů korun).
Nad hlavami cyklistů se nachází solární konstrukce, která bude zásobovat elektřinou výzkumnou laboratoř. Pilotní projekt ve Freiburgu zahrnuje celkem 912 fotovoltaických modulů na 38 střešních segmentech a má špičkový výkon přibližně 280 kilowattů.
Mohlo by vás zajímat
Očekává se, že solární cyklostezka ve Freibirgu bude produkovat až 280 000 kilowatthodin elektřiny ročně, což odpovídá spotřebě elektřiny přibližně 180 lidí.
Zdroj: YouTube/Janbaz Salehi, Badenova.de