Výroba tepla v elektromobilu je ošemetná záležitost: na rozdíl od spalovacího motoru neprodukuje elektromotor žádný teplý výfukový vzduch, který by se dal využít k nepřímému ohřevu a vytápění. Proto může být ohřívání kabiny při nízkých teplotách energeticky náročné. Nicméně pokud s elektromobilem uvíznete ve sněhu, nemusíte si obvykle dělat starosti – i z poloviny nabitá baterie dokáže kabinu řidiče příjemně vyhřát na dlouhé hodiny.
Velmi podobná situace je u klimatizace v elektromobilu: její provoz jde rovněž na úkor baterie, a tedy i dojezdu. Na to, kolik energie ve skutečnosti spotřebuje typická klimatizace, se naši kolegové ze severu eFahrer.com pokusili najít odpověď s pomocí odborníků ze zkušební a certifikační společnosti i od subdodavatelů chladicích systémů pro elektromobily.
Spotřeba energie s aktivní klimatizací: mírný nárůst
Spotřeba energie u systémů vytápění a chlazení proto přirozeně vždy závisí na mnoha různých faktorech, především na aktuální venkovní a vnitřní teplotě a na účinnosti příslušného systému. V zimě mohou tepelná čerpadla, která dnes najdeme v mnoha elektromobilech, ještě dosáhnout určitého zvýšení účinnosti – v létě se však nelze vyhnout spotřebovávání energie v chladicím kompresoru. Dodavatelé výrobců elektromobilů proto tuto součást postupně cíleně vylepšují a generačně ji zefektivňují.
Zapnutá klimatizace: o tolik se sníží dojezd
Na základě spotřeby klimatizačního systému lze nyní vypočítat, co to znamená pro dojezd konkrétních elektromobilů. Pro ukázkové výpočty jsme použili tři populární elektromobily: Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 a Renault Zoe.
Tesla Model 3 Long Range:
Tesla Model 3 Long Range spotřebuje (podle údajů výrobce) v průměru 14,8 kWh/100 km. Při venkovní teplotě kolem 25 °C a spotřebě klimatizace 0,5 kWh/100 km ukrojí chlazení přibližně 3,4 km dojezdu na 100 ujetých kilometrů. Při teplotě vyšší než 30 °C a tedy spotřebě klimatizace až 2 kWh ztrácí Model 3 dokonce až 13,5 kilometru dojezdu na 100 kilometrů.
Volkswagen ID.3 Pro Performance:
Ve verzi Pro Performance spotřebuje VW ID.3 15,4 kWh/100 km (údaje výrobce). Při venkovní teplotě 25 °C a cílové teplotě interiéru 20 °C ztrácí elektromobil přibližně 3,2 kilometru na 100 kilometrů. Při venkovní teplotě nad 30 °C se tato hodnota zvyšuje až na 13 kilometrů na 100 kilometrů.
Renault Zoe Z.E. 50:
V západní Evropě oblíbený Renault Zoe má spotřebu 17,4 kWh/100 km (podle údajů výrobce). Při použití klimatizace to znamená, že při venkovní teplotě 25 °C a cílové vnitřní teplotě 20 °C ztrácí Zoe přibližně 2,9 km na 100 ujetých kilometrů. Při teplotách nad 30 °C ztrácí Renault Zoe přibližně 11,5 km na 100 km jízdy.
Je třeba poznamenat, že se jedná pouze o přibližné hodnoty pro ilustrační účely. Nejenže spotřeba AC systému závisí na příslušném chladicím řešení daného vozu, ale také spotřeba samotných vozidel se může od těchto hodnot výrazně lišit v závislosti na ujeté vzdálenosti, rychlosti a dalších faktorech.
Mohlo by vás zajímat
Německý TÜV komentuje
Německá zkušební a certifikační společnost TÜV Süd odhaduje snížení dojezdu v důsledku používání klimatizace během jízdy o 10 až 15 %. Stejně jako v případě našich výpočtů se jedná pouze o odhady; TÜV Süd nemá k dispozici žádná vlastní měření. Technici z TÜV Süd upozorňují, že každý model elektromobilu má vlastní koncepci regulace výkonu klimatizačního systému (na základě venkovních podmínek, trasy a vzdálenosti do cíle, stavu nabití, stylu jízdy atd.) Kromě toho hraje rozhodující roli také stav klimatizačního systému (např. údržba, stáří, stupeň používání a znečištění). V souladu s tím se účinnost s časem snižuje - tj. spotřeba klimatizačního systému je u staršího vozidla vyšší.
Mohlo by vás zajímat
Tipy pro používání klimatizace v elektrických autech
Pokud chcete jezdit obzvláště úsporně, můžete při používání klimatizace v elektromobilu dodržovat dvě rady:
- Stejně jako si můžete elektromobil v zimě pro nabíjení u nabíjecí stanice předehřát, můžete jej před pokračováním v jízdě u nabíjecí stanice také dobře ochladit. To sice také spotřebovává energii, ale nemá to vliv na dojezd – alespoň zpočátku, takže můžete nasednout do příjemně chladného vozu.
- Baterii byste neměli používat k úplnému ochlazení velmi horkého elektromobilu, který stál několik hodin na slunci například u koupaliště. Místo toho zkuste otevřít všechna okna nebo dveře a počkejte několik minut, aby horký vzduch mohl z interiéru uniknout.
Zdroj: eFahrer.com