Přejít k hlavnímu obsahu

Ušetřete s aplikacemi supermarketů: vyplatí se věrnostní programy obchodních řetězců?

redakce 01.07.2023
info ikonka
Zdroj:

Vzhledem k prudkému růstu cen se zákazníci stále více zajímají o možnosti, jak na nákupech nezbytných potravin a věcí alespoň trochu ušetřit. Často k tomu stačí málo – pořídit si zákaznický účet a aplikaci supermarketu, kam chodíme nejčastěji nakupovat. Posvítili jsme si na věrnostní programy obchodních řetězců a jejich mobilní aplikace.

Kapitoly článku

Podle indexu spotřebitelských cen Českého statistického úřadu z ledna 2023 dosáhla meziroční inflace 17,5 %. Ceny některých potravin ale rostly ještě výrazně více – vejce a cukr o 85 %, mouka o 44 %, mléko o 40 % a vepřové i drůbeží maso o 37 %, resp. 32 %. Více než kdy jindy se proto vyplatí hledat možnosti, jak ušetřit.

Pomoci mohou i mobilní aplikace velkých potravinářských řetězců, resp. členství v jejich zákaznických klubech. V těchto aplikacích najdete například speciální akce, věrnostní body a někdy i exkluzivní slevy, stejně jako další funkce, jako jsou nákupní seznamy, recepty nebo i možnost skenování čárových kódů na zboží a zaplacení za nákup. Podívali jsme se blíže na sedm mobilních aplikací řetězců prodejen s potravinami a otestovali, jaké výhody zákazníkům skutečně nabízejí.

Z hlediska funkcí a celkové nabídky pro zákazníky má jednoznačně navrch aplikace Lidl Plus. Dobře si ale vedou také aplikace Kauflandu nebo Tesca. A nezapomenout si doma mobil, když vyrazíte na nákup, se vyplatí také v případě supermarketů Billa, Globus, Penny a Albert. Zásadní výhodou všech aplikací obchodních řetězců je přitom fakt, že registraci zákaznického účtu snadno provedete přímo v aplikaci, kde pak najdete aktuální letáky s akčními cenami, slevové kupóny a především elektronickou verzi zákaznické kartičky, která je ve všech případech nezbytným klíčem k odemknutí světa slevových nabídek.

Data na oplátku za slevy

kaufland

Přímo na seznam: aplikace Kauflandu sice obsahuje i klasické akční letáky, ale současně umožňuje rovnou přidávat produkty v akci na nákupní seznam. | Zdroj: Kaufland/mobilní aplikace

Vývoj a údržba aplikací, stejně jako slevy pro jejich uživatele, se mohou obchodníkům vyplatit pouze tehdy, pokud jejich používání vede k odpovídajícímu nárůstu obratu a loajality zákazníků. Kromě toho ale obchodníci využívají i data, která vznikají při každém nákupu, při kterém zákazník použije svůj identifikátor – tedy zákaznickou kartičku s čárovým kódem.

Tímto způsobem se při nakupování generuje obrovské množství dat, na základě jejichž analýzy lze například přizpůsobit reklamu a další slevy na produkty v aplikaci konkrétním zákazníkům či skupinám zákazníků s podobnými zájmy (nákupy). Na pokladním pásu se tak brzy objeví mnohem víc zboží, než měli zákazníci na svém nákupním seznamu. Pokud si to ale uvědomíte a lákavým slevám na zboží, které jste ale neplánovali nakoupit, odoláte, můžete i přes vysokou inflaci nějaké peníze skutečně ušetřit.

Užitečné, ale také zvědavé

Jeden otec z americké Minnesoty si stěžoval manažerovi supermarketu a ptal se, jestli nechtějí jeho dceru povzbudit k těhotenství, protože jí posílají reklamy a kupony na těhotenské oblečení a dětské postýlky. Ukázalo se ale, že dcera je skutečně těhotná a že supermarket to věděl mnohem dříve, než se svěřila svým rodičům.

> Ano, něco takového je opravdu možné , a to díky analýze nákupů oné mladé ženy, která vždy používala svou zákaznickou kartu. Je totiž prokázáno, že těhotné ženy mění své nákupní chování. Například mají tendenci kupovat nevonící pleťové vody nebo mýdla a výrobky s vyšším obsahem zinku a hořčíku.

> I když je náš příběh z USA , není třeba pochybovat, že také maloobchodníci u nás stále pilněji analyzují údaje z nákupů svých zákazníků a výsledky využívají k přizpůsobení reklamy a akčních nabídek. Informace k analýze přitom stále častěji pocházejí i z mobilních aplikací supermarketů, které jsou sice praktické a mohou ušetřit peníze, ale také prozrazují mnohé o osobních preferencích jejich uživatelů.

> Pokud se vám to nelíbí , měli byste pečlivě sledovat nastavení ochrany osobních údajů v aplikacích a související prohlášení o jejich využívání obchodníky. Pokud nežádoucí funkce nelze vypnout, nikdo vás samozřejmě nenutí aplikaci používat. Samozřejmě se také nemusíte prokazovat aplikací či zákaznickou kartičkou při každém nákupu – pokud nechcete, aby se nějaká konkrétní položka objevila na účtence, trvale uložené v aplikaci s přístupem sdíleným v rámci rodiny. Také můžete zkrotit některá přístupová oprávnění aplikace v mobilním telefonu, což ale může vést k omezení funkcí.

> Pokud však budete pozorní a nenecháte se ovlivnit reklamními triky obchodníků, můžete díky personalizovaným nabídkám a kuponům ušetřit celkem dost peněz.

Koneckonců mobilní aplikace obchodníků nejsou úplně k ničemu ani bez registrace zákaznického účtu. Můžete si v nich alespoň pohodlně prohlédnout aktuální slevové letáky a také najít nejbližší supermarket. Slevové kupony jsou ale vyhrazeny jen registrovaným zákazníkům.

Nákupní seznamy, které jsou k dispozici v aplikacích Albertu, Kauflandu, Billy, Penny a Globusu, jsou velmi praktické, když chcete opravdu nakoupit jen to, co potřebujete. Snadno je lze vyplnit přímo z nabídek zboží nebo vlastními záznamy. Jen aplikace Kauflandu však umí přidávat zboží na nákupní seznam přímo z přehledu produktů v akci. Nákupní seznamy z aplikací Albertu, Globusu nebo Kauflandu pak můžete snadno sdílet s dalšími členy rodiny.

Ušetřete, kde to jde

lidl

Opravdu ušetříte? Slevové kupony v mobilních aplikacích obchodníků jsou velkým lákadlem. Často ale kvůli nim nakoupíme i zboží, bez kterého bychom se obešli. | Zdroj: Lidl/mobilní aplikace

Pokud chcete plně využít možnosti úspor, které aplikace nabízejí, potřebujete zákaznický účet u příslušného obchodníka. Například Kaufland, Lidl, Globus a Tesco mají kromě standardních akčních nabídek také systém bonusů, který je závislý na obratu z provedených nákupů. Po přihlášení do mobilní aplikace se nárok na slevy prokazuje na prodejně naskenováním čárového nebo QR kódu zobrazeného v aplikaci u pokladny.

Použití slevových kuponů ale obchodníci svým zákazníkům zrovna neusnadňují. Pouze v obchodech Albert se dostupné slevy na kupony načtou automaticky společně se zákaznickou kartičkou. V ostatních aplikacích musíte nejprve vybrané kupony v aplikaci aktivovat, aby se vám následně na pokladně odečetla příslušná sleva.

Trochu to vypadá, že se Lidl a spol. zdráhají zákazníkům slíbené slevy poskytnout a spoléhají na to, že si zákazníci zboží sice vloží do košíku, ale u poklady zapomenou příslušný kupon aktivovat a zaplatí plnou cenu. Jiný smysl asi nutnost ručního aktivování kuponů nemá, protože těžko můžeme předpokládat, že by zákazníci nabízenou slevu nevyužili.

No ale protože nám samozřejmě jde především o úsporu peněz, věnujeme před nákupem nebo během něj kuponům náležitou pozornost a ujistíme se, že nám žádná výhodná nabídka neunikne. Měli byste si ale vždy dobře rozmyslet, zda dané zboží opravdu potřebujete, protože pokud je sleva lákavá, rychle se vám v nákupním vozíku ocitne něco, co byste si jinak nikdy nekoupili.

Odměny za věrnostní body

tesco

Obratový bonus: prostřednictvím zákaznických účtů mohou obchodníci pečlivě sledovat vaše nákupy a pak vám poskytnout individuální nabídky nebo obratový bonus. | Zdroj: Tesco mobile

Poněkud pomalu proniká do mobilních aplikací systém věrnostních bodů. Ty se sbírají s každým nákupem a ve výsledku je obchodník promění třeba ve finanční bonus nebo hmotnou odměnu. Například v aplikaci Lidl Plus se sleduje obrat vašich nákupů za určité období a po dosažení stanovené úrovně získáte kupon na vybrané zboží zdarma.

Nicméně při svém programu na sbírání věrnostních bodů, za které lze výhodně pořídit třeba vybavení do kuchyně, Lidl stále spoléhá na papírové kartičky se samolepkami. Podobně jako třeba Penny nebo Albert. Tesco těží ze spolupráce s virtuálním operátorem Tesco Mobile a jako obratový bonus poskytuje možnost dobití předplacené SIM karty za určitou částku. Pokud nejste zákazníkem Tesco Mobile, získáte finanční bonus, ale jen v poloviční výši. Peněžní bonus za opakované nákupy poskytuje také Globus.

Všechny slevy na jednom místě

Především obyvatelé větších měst mají dnes opravdu hodně možností výběru obchodníků, kam budou chodit nakupovat. Tím se ale současně zvyšuje i počet zákaznických kartiček, které je nutné si pořídit, a hlavně akčních letáků, které je nutné před nákupem pečlivě pročíst.

> Abyste nemuseli pátrat po slevových akcích v několika různých aplikacích ani listovat štosem letáků, můžete použít šikovnou aplikaci Kupi. V té najdete na jednom místě všechny aktuální akční nabídky obchodníků (nejen s potravinami) a můžete v nich i pohodlně vyhledávat podle kategorií i názvů zboží.

> Aplikace Kupi vám navíc ušetří i místo v peněžence, protože si do ní můžete načíst kódy všech zákaznických kartiček – i těch od obchodníků, kteří ještě sami mobilní aplikaci neposkytují. Jediné, co z pochopitelného důvodu v aplikaci Kupi chybí, jsou slevové kupony.

Data získaná na základě vašich nákupů jsou opravdu cenná a lákavá i pro další obchodníky. To otevírá cestu ke spolupráci, takže třeba Kaufland nabízí ve své aplikaci slevy i na nákupy elektroniky, oblečení, sportovních potřeb a dalších produktů u partnerských obchodníků.

Lidl částečně propojuje svoji aplikaci s nákupy ve vlastním e-shopu, ale pro vlastní nákup stále musíte přejít na web. Tesco má pro rozvoz nákupů do domu nebo jejich přípravu k vyzvednutí samostatnou aplikaci, ke které se musíte zvlášť přihlásit – škoda že nelze nakupovat v rámci jediné aplikace.

Rychlejší nakupování

globus

Nezdržujte se u pokladny: slevové kupony v mobilních aplikacích obchodníků jsou velkým lákadlem. Často ale kvůli nim nakoupíme i zboží, bez kterého bychom se obešli. | Zdroj: Globus/mobilní aplikace

V prodejnách Kauflandu, Tesca a Globusu mají zákazníci k dispozici nejen samoobslužné pokladny, ale také skenery, kterými si mohou zboží vkládané do košíku sami načíst na účet. Namísto skenerů lze použít i kameru mobilního telefonu a příslušnou zákaznickou aplikaci. Tesco za tímto účelem ale vyžaduje instalaci další, tedy už třetí, aplikace.

Užitečnou drobností, která má ale nemalý dopad na životní prostředí, jsou elektronické účtenky. Pokud s tím budete souhlasit, přestanou vám pokladny v Globusu, Kauflandu a Lidlu tisknout papírové účtenky a přehled všech svých nákupů najdete v mobilní aplikaci obchodníka. V případě reklamace nebo vrácení zboží je to nedocenitelná služba.

Vlastní platební služba

albert

Uplatnění kuponů: v aplikaci řetězce Albert nemusíte slevové kupony zvlášť aktivovat – stačí, když u pokladny necháte z telefonu načíst kód své zákaznické kartičky. | Zdroj: Albert/mobilní aplikace

Na progresivní služby pro zákazníky sází v poslední době především Kaufland. Nedávno představil dokonce vlastní platební službu Kaufland Pay, se kterou lze v rámci jediné aplikace nejprve naskenovat a následně i zaplatit celý nákup. Myšlenka to určitě není špatná, ale v zásadě jde o obdobu služeb Apple Pay a Google Pay, jelikož je Kaufland Pay spojeno s platební kartou zákazníka, a jde tedy pouze o zprostředkování platby. Uživatelům platebních služeb Googlu a Applu tedy Kaufland Pay prakticky nic nového nepřinese.

Zajímavější mohou být připravované online aktivity Kauflandu. Řetězec plánuje ještě letos pro české zákazníky spustit své online tržiště, na kterém dnes nabízí svoje produkty přes 9000 obchodníků. V Německu Kaufland Marketplace nabízí například trvanlivé potraviny a nepotravinářské zboží z nejrůznějších oblastí, od módy a vybavení domácnosti až po elektroniku a autopříslušenství.

Inspirujte se

gustoacademy

Inspirace do kuchyně: většina mobilních aplikací obchodníků s potravinami nabízí i recepty – včetně nákupního seznamu surovin, přepočítávaného podle počtu strávníků. | Zdroj: Billa/Gusto Academy

Pokud ještě před nákupem přemýšlíte, co uvařit, můžete se inspirovat také recepty – alespoň pokud používáte aplikace Lidlu, Kauflandu, Billy nebo Albertu. Recepty Lidlu, Billy i Albertu umožňují nastavit počet porcí a podle toho přepočítávají množství potřebných surovin. Nakonec si můžete nechat vygenerovat nákupní seznam, což umí i aplikace Kauflandu.

Zdroj: autorský článek, ČSÚ


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme