Přejít k hlavnímu obsahu

Tipy pro Microsoft Office: skryté funkce v aplikacích, díky kterým budete efektivnější

redakce 14.05.2023
info ikonka
Zdroj:

Uživatelé si pro každodenní činnosti s nejpoužívanějšími programy zavedou rutinu a ani nezkouší nové možnosti, díky kterým by mohli být ještě efektivnější. I v aplikacích Office je spousta skrytých funkcí, které by pro vás mohly být užitečné.

Kapitoly článku

1. Spojení slov "tvrdou" mezerou

Pokud chcete zajistit, aby například názvy společností, jako je třeba „Wayne Enterprises“, v textu nikdy neskončily na dvou řádcích, nevkládejte mezi ně normální mezeru. Použijte tzv. nedělitelnou mezeru, kterou do textu vložíte kombinaci kláves [Ctrl] + [Shift] + [Mezera]. Tím zabráníte rozdělení slov na dva řádky.

2. Použití funkce vyhledávání

V aplikacích z Microsoft Office najdete na horní hraně jejich okna pole vyhledávače. Funkce „Hledat“ je přitom velmi užitečná v případě, že hledáte nějakou funkci, ale nemůžete ji v nabídkách aplikace najít. Vyhledávání funguje postupně – stačí začít psát název funkce, jako třeba „poznámka pod“ pro vyhledání funkce „poznámka pod čarou“. 

3. Dokument ve dvou oknech

Soubory z Microsoft Office si můžete otevřít hned dvakrát v jednom okně. To se hodí třeba v případě, když chcete ve velkém dokumentu upravit část, která souvisí a jinou oblastí. Místo přepínání mezi dvěma okny můžete na kartě „Zobrazení“ zapnout funkci „Okno | Rozdělit“.

4. Do PDF a zpět

  pdfconvert

Pro konverzi formátů DOCX a PDF nepotřebujete žádný speciální nástroj třetí strany. | Zdroj: Microsoft 365

Tato funkce není ve skutečnosti žádným tajemstvím, ale mnoho uživatelů Microsoft Office na ni zpravidla zapomíná. Jen tak si lze vysvětlit, proč se tak často e-mailem odesílají dokumenty ve formátu DOCX, přestože by vhodnějším formátem bylo PDF. Aplikace ze současné verze Microsoft Office přitom umí soubory v PDF vytvářet velmi snadno.

Stačí v dialogu pro ukládání vybrat jako formát exportu „PDF“. A funguje to dokonce i opačně: soubory ve formátu PDF můžete také otevírat a upravovat ve Wordu prostřednictvím volby „Otevřít“. Za tímto účelem Word vytvoří kopii původního PDF souboru a převede ji do editovatelné podoby. Poté můžete soubor upravit a třeba i uložit ve formátu DOCX pro další použití.

5. Vkládání tabulek z webu

excel

| Zdroj: Microsoft 365/Excel

Tabulku z internetové stránky můžete snadno přenést do aplikace Excel. Zkopírujte si URL adresu webové stránky do schránky a v Excelu klikněte na „Data“ a poté na „Načíst data | Z jiných zdrojů | Z webu“. Zkopírujte URL adresu do příslušného pole a poté přeneste tabulku z webu do excelového sešitu.

6. Rychlé vložení fiktivního textu

Pokud si chcete nejprve připravit rozvržení nového dokumentu, je docela nepraktické, když v něm není žádný text. Pomocí příkazu „rand(x,y)“ ale můžete textové pole vyplnit fiktivním textem. První číslice „x“ znamená počet odstavců, druhá číslice „y“ představuje počet vět v odstavci. Tento postup však funguje pouze tehdy, jsou-li zapnuté automatické opravy textu.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme