Rychlost si zvýšíte, aniž byste zasahovali do motoru či elektroniky
V mnoha zemích platí pro asistenci elektromotoru rychlostní limit. Pokud patříte ke skupině cyklistů, která si jízdu na elektrokole oblíbila a vlastníte některý z modelů, pak víte, že příjemná pomoc při šlapání skončí dosažením rychlosti 25 km/h. Pokud byste své e-kolo chtěli rozpohybovat do vyšší rychlosti, půjde to už jen vlastními silami, případně jízdou z kopce. To platí i v regionu Evropské unie.
Vynalézaví konstruktéři novozélandské firmy NLS Components ale přišli s novou malou součástkou SPEEDi, která je kompatibilní s většinou modelů e-kol a dokáže zvýšit jejich asistovanou rychlost až o 50 %. Navíc to nevyžaduje žádný zásah do motoru, ani řídící elektroniky.
Jednoduchý princip, který funguje
Celá věc má následující fígl: v mnoha elektrokolech je na zadním kole ukryt malý magnet, pomocí kterého senzor určuje aktuální rychlost. Pokud si vzpomínáte na dřívější "cyklocomputery", princip SPEEDi je dost podobný. Jistě si vybavíte, že u letitého řešení byly magnety připevněny ve výpletu kola a snímač rychlosti rotace na přední vidlici.
SPEEDi svou konstrukcí oklame snímač zadního kola, aby si myslel, že se kolo otáčí pomaleji. Komponenta má v plastovém krytu jednoduchou převodovku s poměrem 1:1,5. Výsledkem je zvýšení maximální rychlosti s podporou elektromotoru o 50 %, což znamená až na 37,5 km/h.
Výhodou této jednoduché, ale důmyslné součástky je, že při její montáži není třeba zasahovat do systému elektroniky a vlastního motoru elektrokola. Další základní parametry, jako točivý moment, výkon a sledování teploty se snímají a vyhodnocují, jako ve standardním režimu.
Mohlo by vás zajímat
Pozor na ztrátu záruky, jiná pravidla provozu, a také legislativu
Pokud byste o pořízení této vychytávky pro své elektrokolo uvažovali, mějte na paměti několik souvislostí. Rozmontování či úprava magnetického snímače může v závislosti na podmínkách konkrétního výrobce vést ke ztrátě záruky.
Další věcí je, že v některých zemích může být jízda na elektrokole po veřejných komunikacích v případě úpravy jeho maximální rychlosti nelegální, respektive e-kolo se dostane do jiné kategorie dopravního prostředku. Elektrokolo s vyšší maximální rychlostí spadá do kategorie "s-pedelec", pro kterou mohou platit odlišná, mnohem přísnější pravidla provozu než v případě elektrokol.
K těm například patří povinná registrace, přilba bez rozdílu věku, řidičské oprávnění alespoň kategorie AM, apod. Navíc pokud byste při jízdě na takto upraveném kole byli viníky dopravní nehody a způsobili někomu škodu, mohly by nastat komplikace s její kompenzací.
S jakými modely elektrokol je SPEEDi kompatibilní
Řešení „SPEEDi“ je v současné době k dispozici pro modely elektrokol od výrobců:
- Trek,
- Specialized,
- Giant,
- Santa Cruz,
- Scott,
- Yeti,
- Cube,
- Orbea.
Podle informací na webových stránkách výrobce však lze převodník na přání zákazníka vyrobit i pro jiné značky.
Cena za malou přídavnou komponentu je 2448 Kč. Pro případný nákup si ještě připočtěte náklady na dopravu, které vzhledem k sídlu výrobce nebudou zanedbatelné.
Zdroj: eFahrer, NLS Components