Pokud máte u auta ojeté „gumy“, je čas je vyměnit. Barevné čáry v běhounu jsou jasným způsobem, jak identifikovat nové pneumatiky – ne všechny modely je mají, ale většina ano, a často slouží zákazníkům jako ujištění, že na těchto pneumatikách se ještě opravdu nikdy nejezdilo.
Kromě toho se řidiči o pruhy starat nemusí, ale z pohledu výrobce mají barevné čáry svůj význam. Rozluštíme je pro vás.
Co znamenají barevné čáry na automobilových pneumatikách
Barevné obvodové značení slouží výrobcům při skladování a třídění pneumatik a má zabránit chybám při jejich rozdělování. Barevné čáry vlastně fungují jako speciální čárové kódy, které mohou roboti použít k přesnému rozpoznání:
- o jaký model se jedná
- jak staré pneumatiky jsou
- v kterém závodě byly vyrobeny
Systém bohužel není standardizovaný – každý výrobce má svůj vlastní systém s odlišným značením. Barvy mohou být zelené, žluté, červené nebo modré. V obrovských skladech pneumatik však stroje díky tomu dokážou výrobky rychle spočítat a v některých případech je i automaticky zabalit k expedici.
Na pneumatikách najdete také barevné tečky
Kromě barevných pruhů v běhounu se na bocích některých modelů pneumatik nacházejí také barevné tečky – obvykle žluté. Ty zase slouží k označení nejlehčího místa. Při montáži pneumatik by pak měly být umístěny nad ventilem.
Tento tzv. match point je k dispozici také na ráfcích. Umožňuje srovnat těžiště ráfku a pneumatiky a k vyvážení je pak zapotřebí méně závaží. Předchází se tak pozdějším problémům s vibracemi. Značení na ráfcích a technologie vážení s ní související je však poměrně složitá, a proto se používá téměř výhradně v motoristickém sportu.
Barevné body na boku pneumatiky v žádném případě neznamenají závadu na nově zakoupených pneumatikách.
Zdroj: výrobci pneu