Shein pod lupou Evropské komise
Eurokomisaři a eurounijní regulátoři postupně prověřují všechny velké internetové platformy. Děje se tak kvůli souhrnu opatření známému jako směrnice o digitálních trzích (DMA). EU se v této oblasti snaží vyhledávat a případně potírat jakékoliv, třeba sebemenší monopolní praktiky.
Ve svém pátečním prohlášení Evropská komise (EK) oznámila, že internetový obchod Shein je třeba vnímat jako velkou platformu, tzv VLOP (very large online platform). Podle informací, které Komisi předal sám provozovatel obchodu, e-shop navštíví každý měsíc na 45 milionů Evropanů.
Co to pro Shein – a pro jeho uživatele – znamená v praxi? Podobně jako u dalších firem postižených DMA, Shein musí zaručit bezpečí uživatele na webu a zavést opatření potírající šíření nelegálního obsahu.
Přímo pro Shein ale EK navrhla i další sadu opatření, která se týkají najmě prodeje falšeného či padělaného zboží: „Společnost Shein musí zavést opatření ke zmírnění rizik, jako je prodej padělaného zboží, nebezpečných výrobků a položek porušujících práva duševního vlastnictví.“ Zároveň musí Shein o dodržování těchto pravidel Komisi informovat prostřednictvím transparentních reportů.
Čínský obchod s pokroucenou minulostí i současností
Pakliže někdo o Shein slyší poprvé, může být překvapen. Nicméně tento čínský e-shop s oblečením je velmi dobře známý tím, že se na něm velmi často objevují falešné produkty, které zvláštně připomínají oblečení slavných návrhářů. S Shein se tak soudí například značky Oakley nebo Ralph Lauren.
Evropské sídlo Shein k tomuto tématu již před časem vydalo prohlášení: „Sdílíme ambice Komise zajistit, aby spotřebitelé v EU mohli nakupovat online s klidnou myslí, a jsme odhodláni se na tom podílet. Sdílíme také závazek dodržovat zásady transparentnosti a odpovědnosti, což se odráží v našich standardech řízení dodavatelského řetězce a v naší spolupráci s uživateli. Budeme i nadále konstruktivně spolupracovat s Evropskou komisí, abychom zajistili bezpečné a vyhovující prostředí pro naši online komunitu.“
Shein vzniklo v roce 2008 v čínském městě Nanking v provincii Ťiang-su. Za dobu své existence čelil mnoha problémům, byl nařčen z novodobého otroctví, využívání dětské práce, prodeje zboží se svastikou a neopatrného nakládání s uživatelskými daty, podobně jako e-shop Temu. V roce 2022 se Shein stal největším prodejcem oblečení na světě.
Zdroj: Evropská komise, Shein