Oblíbená webová stránka Techopedia již zavedla Únavu ze sociálních sítí jako odborný termín, jenž označuje „sklony uživatelů odvrátit se od sociálních sítí, když se cítí vyčerpáni příliš mnoha sítěmi, přáteli a followery, stejně jako nadměrným množstvím času stráveným udržováním těchto kontaktů“.
A zde přicházejí ke slovu aplikaci na zasílání zpráv. Již dlouho jsou označovány za velký hit budoucnosti, ve skutečnosti však začínají dominovat již nyní. Součet uživatelů čtyř hlavních chatovacích aplikací překonal podle časopisu Business Insider v roce 2016 uživatelskou základnu čtyř největších sociálních sítí. Obliba těchto aplikací od uvedené doby dále vzrostla, na čemž mají největší podíl Viber a WhatsApp. Zato Facebook a Twitter projevují známky stagnace.
Proč se to děje? Existují různá vysvětlení, ale hlavní důvod je prostý. Aplikace na zasílání zpráv lidem poskytují všechny zásadní prvky, které čekají od sociálních sítí, ale bez souvisejícího komerčního balastu. Snadněji se používají a jsou šité na míru mobilním zařízením, zatímco sociální sítě stále nedokáží nabízet stejný uživatelský komfort na mobilu jako v klasické verzi. A také vás nenutí probírat se záplavou obsahu, o který jste nikdy nestáli.
Žádný důvod k trvalému odklonu od sociálních sítí však není tak aktuální jako bezpečnost dat. S Facebookem se různé skandály táhnou již delší dobu, od prodeje uživatelských údajů podivným lobbistům roku 2015 – což firma přiznala až o tři roky později – po letošní narušení bezpečnosti 50 milionů lidí. Další technologický gigant jménem Google zase v říjnu 2018 definitivně ukončil provoz sítě Google+, když vyšlo najevo, že k osobním údajům uživatelů mohly mít přístup neoprávněné osoby; i Google si uvedenou informaci nechal několik měsíců jen pro sebe.
Zabezpečení jako hlavní výhoda
Srovnejme teď výše uvedené s aplikacemi na zasílání zpráv aneb messengery. Všechny kvalitní disponují šifrováním komunikace na obou koncích, takže ani aplikace samotná netuší, co píšete v pozdních nočních hodinách své lásce. Viber dokonce dokáže po určité době vymazat libovolnou konverzaci, pokud ji tak nastavíte. Obtěžující profily jsou Viberem blokovány, a zatímco na Facebooku znamená vytvoření dalšího falešného profilu otázku pár minut nutných k založení nové e-mailové schránky, učinit totéž na Viberu a spol. by vyžadovalo zcela nové telefonní číslo.
Lepší zabezpečení neznamená nutnost smířit se s méně funkcemi. Nejoblíbenější messengery nabízejí desítky emotikonů a obrázků, skupinové konverzace, zasílání příloh – prakticky vše, co potřebujete k okamžitému vyjádření svých pocitů.
Jak sociální sítě rostou a vyvíjejí se, pomalu zapomínají na svůj původní účel. Miliony lidí si nezakládaly účet na Facebooku proto, aby se staly součástí čím dál strašidelnějšího prostředí plného reklamy a nevěrohodných kampaní poháněných „farmami uživatelů“ z třetího světa. Lidé chtěli jen praktický komunikační nástroj, aby zůstali ve spojení se svými blízkými. To je samotná podstata messengerů.
Vedoucí dvojici v oblast těchto služeb dlouho tvořily WhatsApp a Viber. Zásadním rozdílem je vlastnictví – prvně jmenovaná aplikace patří od roku 2014 pod křídla Facebooku. Nedávné bezpečnostní problémy mateřské firmy tak vrhají stín i na WhatsApp. Viber vytušil příležitost posílit na úkor hlavního konkurenta, a proto začal propagovat zvýšené zaměření na bezpečnost dat. Zároveň také představil nové funkce jako rozšíření chatu či překládání zpráv. Pro messengery již budoucnost dávno začala.