Právě tato tzv. internetová generace je dychtivá po novinkách a zároveň hůře oslovitelná standardními marketingovými nástroji. Napilno tak mají všichni vývojáři, markeťáci a globální platformy jako Facebook či Youtube. Jaké změny z jejich strany můžeme v příštím roce očekávat? Jan Čapek z agentury Taste Sun se nám rozepsal o třech nejdůležitějších trendech.
1) Video obsah bude nadále přibývat
Odhaduje se, že pro rok 2019 bude až 80 % obsahu tvořit video. A vzhledem k tomu, že zhruba 80 % veškerého času stráveného na sociálních sítích pochází z mobilních zařízení, budou tomu přizpůsobena i videa. Stále častěji se budou objevovat vertikální formáty 9:16, případně 1:1, což platí nejen pro Facebook či Instagram, ale nově také pro YouTube, který začíná první vertikální reklamy spouštět. Naprostou samozřejmostí by již měla být optimalizace videí kvůli uživatelům, kteří nemají při přehrávání zapnutý zvuk. Těch je totiž až 85 %. Vyjít vstříc všem tvůrcům videí se snaží přímo samotné platformy. Facebook například vydal aplikaci Video Creatin Kit, která uživatelům pomůže editovat a vytvářet videa, včetně ořezu, filtrů a textů. A pro rok 2019 bude Facebook nadále vylepšovat video metriky a optimalizoval jejich vyhodnocování.
2) Rozšířená realita (AR) a nové technologie
Vedle videí prochází dynamickým rozvojem také rozšířená realita. Pochopitelně i v komerčním sektoru, který dokáže zúročit nové kreativní možnosti pro vytvoření dokonalého wow efektu. Značky budou stále více pracovat s rozšířenou realitou a dalšími prvky (například gamifikací) a možnostmi, jak zvýšit zapojení a pozornost uživatelů. Objevují se například hry podobné Pokemon Go. Facebook i Instagram pak vyvíjí aplikace pro vylepšení nákupního procesu, díky nimž si bude možné „vyzkoušet“ oblečení a jiné módní doplňky prostřednictvím fotoaparátu telefonu. Ani umělá inteligence není u sociálních sítí vzdáleným tématem. Facebook s ní pracuje už nějaký čas a neustále ji vylepšuje. Příkladem je stále se měnící algoritmus optimalizace reklamy, který se sám učí na základě ohromného množství dat, kterým tento gigant disponuje.
3) Autenticita je stále důležitější
Vývoj se však neprojevuje jen zpřístupňováním nových technologií. Vzhledem k zahlcení reklamou i množstvím obsahu, který je mnohdy příliš reklamní a neosobní, se stává stále důležitější autenticita obsahu a zapojení uživatelů sociální sítí do samotné komunikace. Proto bude přibývat více obsahu generovaného samotnými uživateli (user generated content), nebo obsahu, který se za něj vydává. Značky budou své zákazníky podněcovat k tomu, aby se sami podíleli na tvorbě obsahu, sdíleli své zážitky a zkušenosti s produkty, protože si uvědomují, že taková reklama má největší váhu. O tom, že jsou interakce oblíbené i mezi samotnými uživateli, svědčí například popularita nových funkcí v Instastories, jako jsou ankety či stickers vyžadující interakci. Zároveň se dá očekávat, že dále poroste význam (mikro)influencerů. Trendem přitom bude jejich těsná spolupráce na vytváření kreativních kampaní se značkami. Právě to dokáží jejich sledující ocenit ze všeho nejvíce.