Hyundai má v oblasti elektromobility velké ambice a ví, jak na to
Korejská automobilka, jejíž vozy si postupem času oblíbili i čeští řidiči, se už nyní ukazuje jako lídr v oblasti přechodu na elektromobily. Její modely IONIQ 5 a 6 patří k nejefektivnějším a nejdostupnějším na trhu. Výrobce ale jde ve svých plánech ještě mnohem dál.
Pro zajištění vedoucího postavení v automobilovém průmyslu do budoucna společnost vyvíjí nové baterie, ale i další technologie pro elektromobily.
Hyundai spolupracuje s domácími společnostmi na vývoji baterií s ultra vysokou kapacitou, které jsou typu LFP (Lithium-železo-fosfát). Jeden z představitelů Hyundai Motor Group loni na podzim potvrdil, že společnost spolupracuje s domácími výrobci, jako jsou LG Energy Solution, Samsung SDI a SK On.
Hyundai se snaží maximalizovat kapacitu článků a do roku 2025 plánuje vyvinout baterie LFP s hustotou energie kolem 300 Wh/kg.
Pokud by se to podařilo, Hyundai by snadno překonal parametry energetické hustoty současných lídrů v oblasti baterií LFP, především výrobců BYD a CATL. Jejich články v současnosti nabízejí hustotu elektrické energie o třetinu nižší, tedy kolem 200 Wh/kg.
Čína světovému trhu s bateriemi dominuje, přičemž CATL a BYD si do srpna 2024 udržovaly více než 50% podíl.
Hyundai vyvíjí baterie LFP pro levné elektromobily
Podle zdrojů z branže je cílem vývoje vlastních baterií Hyundai snížení závislosti na Číně a zároveň možnost výroby vlastních nákladově efektivních elektromobilů.
Modely Hyundai Kona EV a Kia Ray jezdí na baterie od společnosti CATL. Nicméně vzhledem k nově uvaleným clům v USA a EU na dovoz elektromobilů z Číny si Hyundai razí vlastní cestu. Chytré.
Generální ředitel společnosti Hyundai Motor, Chang Jae-hoon, už v červnu loňského roku informoval o investicích ve výši 7,3 miliardy dolarů, které půjdou do technologií a vývoje baterií pro elektromobily v příštích deseti letech. Také uvedl, že Hyundai bude spolupracovat s výrobci baterií a dalšími subjekty na vývoji baterií LFP, NCM a baterií s pevným elektrolytem.
Společnosti Hyundai a Kia minulý měsíc oznámily nový projekt na vývoj katodového materiálu pro baterie LFP, které jsou určeny pro levnější elektromobily.
Automobilky spolupracují se společnostmi Hyundai Steel a ExoPro BM na vývoji výchozích látek pro výrobu katodového materiálu pro baterie LFP. Hyundai tvrdí, že nová výrobní metoda může zvýšit účinnost a zároveň snížit náklady na budoucí modely.
Hyundai vidí šanci v levnějších modelech elektromobilů
Hyundai a Kia již uvádějí na trh levnější elektromobily. Cena modelu Hyundai Capsper Electric začíná v Koreji na necelých 23 000 dolarech. Jeho design se stal základem pro model Inster, který je učen pro prodej v Evropě. Jde o kategorii městského vozu, který nabijete z 10 na 80 % kapacity baterie za 30 minut. Vozy by se měly objevit i v nabídce našich dealerů, a to na přelomu roku 2024/2025. Cena prozatím nebyla upřesněna, ale spekuluje se, že by se měla pohybovat kolem 25 000 eur, čili v přepočtu 630 000.
Mohlo by vás zajímat
Očekává se však, že příští generace elektromobilů Hyundai bude ještě levnější a efektivnější. Hyundai pochopil, že pokud chce s bezemisními vozy oslovit co nejvíce zákazníků, cesta vede přes nabídku vozů menších rozměrů. Ne každému se chce vydávat vysoké částky za rozměrné a těžké elektromobily, které jsou často z kategorie SUV.
Cena do 25 000 eur začíná být novou hranicí, která je znakem přístupnějších automobilů s elektrickým pohonem. A zdá se, že na rozdíl od mnoha tradičních evropských automobilek korejský výrobce tento trend pochopil velmi rychle. Pro srovnání: nejlevnější novinku s elektrickým pohonem od mladoboleslavské automobilky, Škodu Elroq, pořídíte v základu za 799 000 Kč.
Zdroj: Electrec