Sdílená data z provedených testů jsou nadějná
Novinka, kterou se startup 24M Technologies pochlubil, se nazývá Impervio Separator. V nejběžnějších Li-ion článcích se separátor používá k oddělení dvou hlavních pólů baterie. Jeho hlavní funkcí je zabránit přímému kontaktu těchto elektrod, což by vedlo ke zkratu a potenciálně k selhání baterie nebo dokonce k jejímu vznícení. Přesto musí umožnit průchod iontů mezi anodou a katodou během nabíjení a vybíjení.
Společnost 24M mino jiné pozměnila i výrobu tradičních baterií, které se dnes v elektromobilech používají nejčastěji, a použila při tom technologii, kterou nazývá "SemiSolid" lithium-ion.
Mohlo by vás zajímat
Výhodami technologie výroby těchto unikátních článků je zvýšení efektivity recyklace a snížení uhlíkové zátěže výrobního procesu. Potenciál zde vidí i koncern VW, který už v roce 2021 do amerického startupu investoval, a to v rámci tří samostatných partnerství.
24M čerstvě zveřejnil výsledky testů, které ukazují možnosti separátoru Impervio. V reálném čase porovnával parametry průběhu nabíjení u baterií bez tohoto separátoru a s ním.
Riziko vzplanutí baterií je problémem přebíjení
Přebíjení baterií, které se používají v elektromobilech, může vést k tvorbě takzvaných dendritů. To jsou struktury složené z lithia, které se vytváří na záporné elektrodě a představují závažný problém pro bezpečnost a výkon baterií.
Separátor Impervio brání šíření dendritů tím, že kontroluje článek na úrovni jednotlivých elektrod. 24M také popisuje, že její technologie dokáže zabránit tepelnému úniku. Monitoruje elektrochemii článku a používá pojistku pro případ zkratu.
Ve svém sdíleném videu výrobce ukazuje test dvou samostatných NMC/grafitových baterií (jde o specifický typ Li-ion článků, které jsou běžné v bateriích pro elektromobily) s kapacitou 10 Ah, kde u jednoho je osazen separátor Impervio a druhý má běžný typ separátoru. Baterie byly nejprve nabity na 100 % své kapacity a poté přebity do úrovně dvojnásobku stanoveného maximálního napětí.
Ve videu je vidět, že články bez separátoru Impervio se po 15 minutách přehřály v důsledku zkratů, způsobených dendritem. To vedlo k nevyhnutelné explozi a vzplanutí baterie, což se stalo po 38 minutách. Článek NMC s technologií Impervio to ustál, a to i po celé hodině přebíjení.
Ředitel 24M Technologies k tomu dodal: "Bezpečnost baterií je hlavní překážkou širokého rozšíření elektromobilů. Nedávné požáry elektrických aut po celém světě ukázaly, proč jsou nutné nové inovace především v oblasti bezpečnosti."
Bude zajímavé sledovat, zda a případně jak se nová technologie separátoru uplatní v masovém měřítku. Ačkoli jsou vzácné, požáry baterií v elektrických vozidlech jsou stále velkým problémem jak pro výrobce OEM, tak i pro spotřebitele.
Zdroj: Electrek