Na úvod malé ohlédnutí: na začátku roku 2021 WhatsApp způsobil rozruch svými novými pravidly používání služby. A to zejména u uživatelů, které to možná poprvé přivedlo k otázce, co všechno o nich komunikátor vlastně ví a jaké informace sleduje a shromažďuje. Tento problém se znovu objevil téměř po deseti měsících a na scénu povolal jednoho z šéfů Facebooku, který je zodpovědný za produkty WhatsApp: Willa Catharta. Ten umí obavy rozptýlit. Zdůrazňuje, že se zpracovávají pouze omezená metadata.
Nyní Cathart o zpracování dat WhatsAppem promluvil také v rámci bezpečnostní konference "Privacy", pořádané oborovým sdružením Bitcom ve dnech 27.-28. října (privacy-conference.com). Upozornil, že zprávy WhatsApp neanalyzuje: "Nemůžeme číst zprávy, které si posílají uživatelé mezi sebou." Dodal, že zprávy jsou šifrované metodou end-to-end, protože jen tímto způsobem lze chránit soukromí uživatelů. Toto prohlášení je ale v rozporu s dřívějšími zprávami, že řada zaměstnanců Facebooku prochází soukromé zprávy uživatelů aplikace WhatsApp.
Šéf WhatsAppu: tato data o vás komunikátor shromažďuje
Údajné nahlížení do dat společností WhatsApp v minulosti znepokojilo mnoho uživatelů. | Zdroj: Torsten Dettlaff/služby Pexels
Nicméně WhatsApp uživatelská data zpracovává. Podle zástupců komunikační služby se jedná pouze o omezená metadata, ale i tak to bezpečnostním expertům způsobuje žaludeční potíže. Cathart vysvětluje, že společnost analyzuje údaje o názvech skupin, jejich členech, názvech profilů, fotografiích a IP adresách. Kromě toho se společnost snaží zakročit proti nežádoucím jevům a šíření škodlivého obsahu, souvisejícím se zneužíváním dětí. K tomu už používá pokročilé technologie. Co přesně si pod tím můžeme představil už Cathart ale neuvedl.
Tento sběr dat ale vyvolává obavy i u bezpečnostních expertů a ochránců dat. Ti jsou přesvědčeni, že uvedené údaje jsou stejně vypovídající a hodné ochrany, jako obsah zpráv. Z metadat lze také vyvodit závěry o uživatelích, jejich zvyklostech a chování; například s kým byli naposledy v kontaktu nebo v jakém rozsahu a jakým způsobem využívají internet. V horším případě by si společnosti jako WhatsApp nebo Facebook dokonce mohly vytvářet psychologické profily uživatelů.