PackMani jsou automaticky řízení mobilní roboti, kteří uvezou zásilky s hmotností až 15 kilogramů o rozměrech 40 x 40 x 50 cm. Roboti dokážou jezdit a třídit zásilky na jedno nabití dvě hodiny a nabíjí se pouhých 10 minut. Oproti dosavadnímu systému, kdy zásilky třídili lidé, dokážou roboti za hodinu odbavit až dvojnásobek zásilek. Ke svému provozu ale potřebují lidskou sílu: zaměstnanec nejdříve načte kód zásilky do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má zásilku zavést. Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu. Investice do PackManů a okolní infrastruktury se pohybuje zatím v řádech desítek milionů korun.
V Zásilkovně vyvinuli řešení, které je rychle škálovatelné, tedy jednoduše rozebíratelné a přenositelné. V případě potřeby mohou celou linku přemístit do jiného depa nebo pružně reagovat na množství zásilek. Cílem nebylo zcela nahradit lidskou sílu, PackMani mají obsluze na depech především usnadnit práci.
Zaměstnanec napípne u vstupu zásilku, čímž dá informaci do centrálního systému, kam tato zásilka má směřovat, pak zásilku položí na PackMana a ten díky napojení na systém přesně ví, ke kterému výstupu má jet. Foto: Chip
Zařízení má podobu dvoupatrového mola, okolo kterého jsou malé skluzy pro výhoz zásilek. Po molu se pohybují roboti PackMani, kteří převáží zásilky k danému skluzu. Zaměstnanec depa napípne u vstupu zásilku, čímž dá informaci do centrálního systému, kam tato zásilka má směřovat. Pak zásilku položí na PackMana a ten díky napojení na systém přesně ví, ze kterého skluzu padají zásilky s daným cílem, a tedy ke kterému výstupu má jet.
PackMan je v rámci možností co nejjednodušší zařízení, nemá kamery, po molu se pohybuje na základě RFID čipů zabudovaných do gumových podložek, které tvoří podlahu mola. Navigace probíhá v centrálním řídicím systému.
Při výběru robota byla důležitým parametrem také výdrž baterie. PackMan dokáže na jedno nabití jezdit až 2 hodiny a nabíjí se jen 10 minut. Měl by vydržet až 10 000 nabíjecích cyklů, takže má velmi dlouhou životnost. Na velká mola na depech stačí pro běžný provoz jen čtyři nabíječky na jednom patře. Zásadní je také velmi dobrá kvalita materiálu a koleček.