Microsoft vnucuje prohlížeč Edge přes Defender
Na zvláštní marketing stran Microsoftu upozornil server The Register. Ten ve svém reportu uvádí, že redmondský technologický obr doporučuje Edge prostřednictvím své bezpečnostní aplikace Defender.
Výzva k používání prohlížeče Edge se zobrazuje, když uživatelé Defenderu přistupují k funkcím cloudového softwaru Azure v prohlížeči Chrome, případně v jiných prohlížečích. Uživatel musí před tím, než je vpuštěn do služby Azure, vybrat jednu z možností: používat současný prohlížeč, anebo přejít na Edge, což je ještě ke všemu vyznačeno tučně.
Problém je v tom, že výzva k přechodu na prohlížeč Edge působí tak, aby vypadala jako bezpečnostní doporučení a ne jako reklama. Dle reportu The Register Microsoft využívá „šedivých praktik“ k maskování reklamy jako bezpečnostní funkce. Zároveň může jít o snahu o omezení volného trhu, z čehož Microsoft dlouhodobě podezírá Evropská komise.
Edge používá jen 5 % trhu
V minulosti na tento případ násilného marketingu poukazoval i provozovatel prohlížeče Firefox, americká společnost Mozilla. Microsoft podle ní vkládá vyskakovací okna na odkazy, odkud si mohou uživatelé stáhnout alternativní prohlížeč, aby je odradil od přechodu ke konkurenci.
Podle agentury Statcounter má americký výrobce velký problém prosadit se se svým prohlížečem Chrome. V období od července 2023 do července 2024 vládl trhu s prohlížeči Chrome s podílem na trhu 62–64 %. Druhé Safari si udržuje 18–20% podíl na trhu, třetí je právě Edge, který stabilně používá 5–5,5 % uživatelů. První pětku uzavírá Mozilla Firefox (3–3,5 %) a Opera, které uživatelská základna letos v létě klesla mírně nad 2 % podílu na trhu.
Zdroj: The Register, Statcounter