Již v minulosti jsme informovali o tom, že ČTÚ od ledna může pohlídat, zdali byla vaše smlouva sjednána za správných podmínek. Například s vámi operátor ani jiný poskytovatel telekomunikačních a poštovních služeb nemůže sjednat smlouvu jen na základě výslovného souhlasu v rámci telefonátu.
ČTÚ: Neplaťte za to, co jste si neobjednali
Součástí novely je i možný zákonný postih za požadování po spotřebiteli platby vedle plateb, ke kterým se zavázal v rámci smluvního paktu. Důležité je zmínit, že se tato nekalá praktika stávala i v případě, kdy spotřebitel se zaplacením výslovně nesouhlasil. Za výslovný souhlas přitom nelze považovat situaci, kdy spotřebitel aktivně neodmítne další platbu, která pro něj byla připravena, ale kterou sám neinicioval.
Novela tím pádem chrání spotřebitele třeba před povinností uhradit platbu za nevědomky objednané dodatečné služby. Kupříkladu v případě smluv uzavřených na dálku, typicky prostřednictvím internetových obchodů, není přípustné, aby byly spotřebiteli zahrnuty do objednávky další položky, které je nucen aktivně odmítnout. Častokrát jde o dodatečné pojištění nebo produkty, které si údajně s produktem zakoupili i další zákazníci.
Pakliže vy jako spotřebitel uznáte, že operátor, poskytovatel poštovních služeb či internetový obchod porušil výše zmíněné, máte právo se obrátit na ČTÚ se stížností. Úřad je následně oprávněn situaci postihovat jako přestupek, za nějž lze dle zákona o ochraně spotřebitele uložit pokutu až do výše 5 milionů Kč.