Meta neočekává zlepšení ani v nadcházejících měsících. Ze současného poklesu, na který Mark Zuckerberg od počátků svého podnikání nebyl zvyklý, viní především ekonomické nejistoty a obavy z toho, že konjunktura je v nedohlednu. Současným vývojovým zlomem končí desetiletá éra, kdy od IPO v roce 2012 společnost zaznamenávala pouze rychlý vzestup. Zakladatel a generální ředitel, Mark Zuckerberg, oznámil, že se společnost nyní zaměří na dlouhodobé investice.
Obrat společnosti Meta se ve druhém čtvrtletí meziročně snížil přibližně o jedno procento na 28,8 miliardy USD. V konečném důsledku došlo ke snížení zisku o 27 % na necelých 6,7 miliardy USD. Vrcholová manažerka Sheryl Sandbergová také poukázala na silný dolar, který ve finanční rozvaze vedl k nepříznivému přepočtu zahraničních příjmů. Ve svém konferenčním hovoru s analytiky Sandbergová v té souvislosti zdůraznila, že bez zvýšení kurzu dolaru by došlo ke tříprocentnímu nárůstu obratu.
Předpověď tržeb pro aktuální čtvrtletí byla nižší, než analytici očekávali, a to v rozmezí 26 až 28,5 miliardy USD. Jako důvod oslabení trhu finanční ředitel Dave Wehner označil pokles trhu s online reklamou, který byl patrný už v průběhu druhého čtvrtletí v souvislosti s ekonomickou nejistotou. V průběhu obchodování v posledních červencových dnech investoři snížili cenu akcií koncernu o 4,65 %.
Nejen Meta zaznamenává první pokles obratu: problémům čelí i Facebook
Zuckerberg má jasno: v historickém poklesu tržeb Mety vidí kromě špatné ekonomiky i ostrou konkurenci TikToku. Krátká videa jsou obrovský trend, který se Meta snaží zachytit svými Reels. | Zdroj: Souvik Banerjee/Unsplash
Doposud se Meta i Facebook osvědčovaly jako odolné vůči všem hospodářským poklesům. Díky znalosti zájmů a sociálních vazeb miliard uživatelů totiž platforma inzerentům nabídla možnost cílit své reklamy specificky na požadované cílové skupiny.
Poté, co Apple v loňském roce zavedl nová pravidla ochrany osobních údajů, se v systému začaly objevovat trhliny. Vývojáři a poskytovatelé aplikací, kam patří i Facebook, nyní musí požádat uživatele iPhonu o povolení. A jen pokud ho získají mohou sledovat jejich chování v různých aplikacích a službách. Mnoho uživatelů to odmítlo – a tím mimo jiné torpédovalo doposud bezchybně funkční reklamní modely na Facebooku.
I přesto je vliv Mety neustále obrovský. Počet uživatelů, kteří mají denně přístup alespoň k jedné z aplikací skupiny, se během tří měsíců zvýšil ze 2,87 na 2,88 miliardy. Facebook zaznamenal nárůst z 1,96 na 1,97 miliardy uživatelů denně. Koncern vlastní mimo jiné také Instagram a WhatsApp.
Velkou roli bude hrát do budoucna Metaverse
K Zuckerbergovým dlouhodobým iniciativám patří zaměření skupiny na "Metaversum". To je virtuální svět, do kterého se podle představ vizionáře stále více přesouvá obchodní a společenský život. Facebook stojí v čele tohoto trendu díky svým aktivitám v oblasti virtuální reality (VR), kdy se uživatelé pomocí speciálních brýlí noří do digitálního světa. Divize Reality Labs, která sdružuje vývojové divize Metaverse a VR, vykázala jen v posledním čtvrtletí provozní ztrátu 2,8 miliardy USD. Před několika dny společnost Meta oznámila zvýšení ceny svých brýlí pro virtuální realitu.
Koncem července vyšlo najevo, že americké regulační orgány pro hospodářskou soutěž sledují aktivity koncernu Meta v oblasti Metaversa. Obchodní úřad FTC se obrátil na soud, aby skupině zakázal převzít společnost Within Unlimited, která vyvíjí fitness aplikaci pro virtuální realitu. V žalobě se mimo jiné uvádí, že koncern Meta chce ovládnout celé Metaversum.
V dnešním mainstreamu Meta pociťuje silnou konkurenci čínské aplikace TikTok, která svým nekonečným tokem krátkých videí přitahuje pozornost především mladých uživatelů. Klipy doporučuje softwarový algoritmus, který vychází ze zájmů uživatelů. Meta se na to snaží odpovědět svým konceptem krátkých videí Reels, který ve velkém stylu spojuje se Facebookem a Instagramem.
Facebook a Instagram se stále více spoléhají na formáty TikTok
Pro základní koncept Facebooku to ale znamená zásadní odklon o jeho kořenů: původní myšlenka spočívala v tom, že se uživatelé spojují se svými přáteli, rodinou a známými, stejně jako i s organizacemi a firmami, a poté si prohlížejí jejich příspěvky. Podle Zuckerberga ale nyní 15 procent obsahu v kanálech Facebooku, a o něco více na Instagramu, pochází od někoho, koho uživatelé nesledují. Do konce roku 2023 by se podle jeho názoru měl tento podíl ještě zdvojnásobit.
To také jasně ukazuje, že kritika některých uživatelů Instagramu, že se z této fotografické služby stává druhý TikTok, pravděpodobně zůstane nevyslyšena. Současně není pro podnikatelský úspěch dobrý ani postup Reels. Meta vydělává na reklamě související s klipy méně, než na reklamách ve feedu nebo na denně se měnících příbězích uživatelů. Zuckerberg také přiznal, že čím více se šíří krátká videa, tím více vytlačují formáty, které jsou pro Metu lukrativnější.
Meta restrukturalizuje vedení
Nicméně i přesto Meta bude na krátká videa do budoucna sázet, protože zvyšují aktivitu uživatelů na platformě a časem přinesou podobné množství peněz, jako ostatní formáty. To Zuckerberg zdůrazňuje. Připouští ale také, že to může trvat roky. V současné době je reklama na Reels schopna vynést pouze jednu miliardu USD ročně.
Meta také koncem minulého měsíce oznámila změny ve vedení. Současný šéf financí, Wehner, v listopadu převezme nově vytvořenou pozici ředitele pro strategii. Novou finanční ředitelkou bude Susan Li. Ve vedení se také uvolní mezera. Sandbergová oznámila odchod do důchodu. Byla považována za Zuckerbergovou pravou ruku a architektku obchodního modelu Facebooku.
Zdroj: TechCrunch