Rychleji místo pomaleji: elektromobil VW ID.3 Simone Stolzové z Německa se na křižovatce vymkl kontrole a zapříčinil vážnou nehodu. Jak Stolzová vysvětlila pro časopis Spiegel, vůz narazil do vozidla před ním a poté dokonce zrychlil do dalších aut.
Chyba v ovládání? Stolzová, která sama pracuje v automobilovém průmyslu jako softwarová expertka, to popírá. "Snažila jsem se brzdit, ale byla jsem bezmocná," vysvětluje 41letá žena.
Ačkoli při nehodě nebyl nikdo zraněn, příklad této řidičky ukazuje, že moderní auta nacpaná asistenčními systémy a jízdními pomůckami mohou občas i zešílet. Podle sdělení ADAC pro časopis to není ojedinělý případ. Podle členů automobilového klubu už došlo k několika takovým incidentům. ADAC nyní zkoumá příčinu ve vlastních testech. Informován byl také německý Spolkový úřad pro motorová vozidla.
I modely Tesla v mnoha případech samy zrychlovaly
Další elektronické poruchy, jako jsou černé obrazovky nebo stávkující navigační systém, jsou u Volkswagenu již dlouho známy, uvádí Spiegel. Podobné případy byly hlášeny i u značek Hyundai a Peugeot.
Nicméně incidenty jako ten Stolzové jsou jiného kalibru, zejména proto, že je pak třeba vyjasnit otázku viny – byla to lidská chyba nebo chyba stroje? Podle Spiegelu experti kritizují, že řidičům někdy nemusí být vůbec jasné, zda právě řídí stroj, nebo oni sami.
I elektromobily průkopníka elektromobility Tesly už údajně často samy zrychlovaly – podle Spiegelu přibližně 230krát od roku 2020. To vedlo k více než 200 nehodám. Navzdory požadavkům nedošlo k odpovídajícímu svolávání ze strany tamních úřadů. Místo toho údaje o jízdě ukázaly, že se řidiči spletli v pedálech.
Volkswagen tak odmítá stížnost řidičky, přestože dala svůj ID.3 výrobci na několik měsíců k dispozici. Incidenty přitom znepokojují stále více odborníků, jako například jednoho mistra automobilové techniky, který pro Spiegel přiznává, že o problémech ví. Vozidla často reagují jinak, než je zamýšleno, říká expert. Jeho závěr: "Bral bych popsané problémy vážně."
Řidička přesedlala z ID.3 na vůz se spalovacím motorem
Výzkumník bezpečnosti jízdy Siegfried Brockmann naopak považuje asistenční systémy za užitečné. Ale: Mezitím se systémy staly samostatnějšími, čímž bylo dosaženo kritického bodu.
Expert považuje za nesmyslné, že za nehodu je v první řadě vinen řidič. "Buď řídí systém, nebo člověk." Podle Brockmanna by systémy měly buď pouze asistovat, nebo být skutečně autonomní. Možná výrobci uvádějí systémy na trh i bez dostatečných testů, rozčiluje se Brockmann: "Není možné, aby lidé museli sloužit jako testovací řidiči pro automobilový průmysl."
Stolzová se nadále snaží, aby byla jako příčina její nehody uznána technická, nikoli lidská chyba, a spojila se za tímto účelem i s dalšími postiženými. Ačkoli Stolzová podporuje změnu dopravy i elektromobilitu jako takovou, rozhodla se ID.3 prodat a opět jezdí ve voze se spalovacím motorem.
Zdroj: redakční tým Chipu, Spiegel