Cílená reklama je zdrojem příjmů mnoha internetových služeb, včetně Seznamu. Google se ale ve svém prohlížeči Chrome chystá úplně zrušit tzv. cookies třetích stran a tak řada firem a služeb přijde o možnost využívat cílenou reklamu pro své uživatele. A to se týká i služeb Seznamu.
Až doposud mají uživatelé řadu služeb Seznamu zdarma. Mohou vyhledávat, používat e-mail, dívat se na videa a číst si články, které je zajímají, mohou hledat na Mapách, nebo si nastavit lokální zpravodajství. Na oplátku Seznam přesně ví, co konkrétní člověk vyhledával, na jaká videa se díval, či jaké články si četl. A může toho vyžít k prodeji cílené reklamy.
O tento zdroj příjmů ale Seznam i další společnosti přijdou. A tak chystá nové řešení. Buď budou uživatelé souhlasit se svým „sledováním“, nebo budou muset zaplatit měsíčně 79 Kč a používat tzv. „Seznam bez cílené reklamy“.
Seznam bez cílené reklamy
„Služby Seznamu jsou pro naše uživatele dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou. Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem a aktivně vyjadřují nesouhlas se zpracováním dat. Abychom však nadále mohli pokračovat v tom, co děláme, nabízíme variantu využívání našich služeb bez cílené reklamy za poplatek 79 korun měsíčně,“ vysvětluje Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu.
Pokud si uživatelé zaplatí, budou mít služby Seznamu sice bez relevantní inzerce, ale nadále si budou moct zvolit možnost přizpůsobení obsahu. Svůj výběr mohou kdykoliv změnit.
Nový platební model s názvem „Seznam bez cílené reklamy“ se začne testovat od tohoto týdne na několika desítkách tisíc uživatelů. V následujících týdnech pak Seznam předpokládá postupné nasazení na všechny uživatele.
A jak to bude „zadarmo“?
I nadále bude možné používat služby Seznamu zadarmo. Uživatel konkrétně zaplatí svými daty a soukromím, tedy tak, jako to bylo doposud. Bude muset Seznamu umožnit přístup k informacím o svém zařízení a o své poloze. Dále bude Seznam zajímat například to, jaké weby navštíví, co si kupuje a podobně. Na stránkách Seznamu tak získá přizpůsobený obsah, ale také se mu zobrazí cílená i necílená reklama.
Zástupci Seznam.cz jsou si vědomi, že internetový trh se vyvíjí a posouvá. „Řada médií dnes poskytuje svůj obsah pouze za paywallem, aby se vůbec uživila. V zahraničí je volba mezi platbou daty nebo penězi relativně běžná, stačí se podívat například do Německa, Rakouska či na globální platformy. V České republice se z vydavatelů do zpoplatnění pustil například server Reflex.cz, takže Seznam nepřichází s ničím, co by už český trh neznal,“ uzavírá Jiří Udatný.
Zdroj: Blog Seznam