Chip 08/2023: První elektromobily v Evropě se ve většině rodin používají pouze jako „druhé“ vozy. To se ale začíná – alespoň na západ od nás – měnit: schopnosti jako například tahání těžkých přívěsů a také houstnoucí síť nabíjecích stanic znamenají, že elektromobily dnes zvládnou skoro všechno. Pro elektromotor v automobilu totiž hovoří vedle (lokálního) provozu bez emisí, tichosti a vynikající účinnosti ve srovnání se spalovacími motory také výkonová křivka.
Elektromotory disponují hned od nulové rychlosti vysokým točivým momentem, takže se většina e-aut obejde bez převodovky se dvěma nebo více stupni. Hnací síla, díky které se takto rozjíždí 2,3tunové limuzíny, by stačila i na velký, plně naložený nákladní přívěs. Nicméně Tesla smí připojit maximálně 1,6 tuny. Naproti tomu Mercedes E300 d s méně než čtvrtinovým výkonem může táhnout až 2,1 tuny. Ve třídě SUV je rozdíl ještě větší: Tesla Model X je schválena pro tažení až 2 250 kg, Mercedes GLE 500 až 3,5 tuny.
Redaktoři Chipu zkoumali, jak je na tom elektromobil při tažení těžkého obytného přívěsu a jaká má takové řešení úskalí při provozu i samotném dobíjení. Dozvíte se, jak se vypořádat s omezeními a jaké alternativy se nabízejí. To vše a mnoho dalšího o provozu elektrických aut se dočtete v srpnovém Chipu, který je v prodeji už od 26.7.