Konkurence nikdy nespí: Netflix si to v posledních měsících bolestně uvědomil. Na těsném trhu poskytovatelů streamovacích služeb se vedle Netflixu, Amazon Prime Video a Disney+ objevuje stále více společností. A dílčí úspěchy na jednotlivých trzích slaví i menší lokální služby, které umí lépe využít vlastní obsah.
Na začátku loňského roku tak Netflix poprvé od roku 2011 zaznamenal pokles počtu uživatelů. V prvním čtvrtletí 2022 ztratil streamovací gigant celosvětově téměř 200 000 uživatelů, ve druhém čtvrtletí dokonce téměř milion. Až v poslední době se společnost poněkud zotavila z negativního trendu. Jistě i díky seriálovým úspěchům jako je Jeffrey Dahmer.
Reklamní předplatné Netflixu: obrovská příležitost, nebo výstřel mimo?
Lídr trhu Netflix se vzhledem k negativnímu vývoji rozhodl k nečekanému kroku: loni v listopadu představil v prvních dvanácti zemích levnější předplatné s reklamou. Zákazníci mohou streamovat levněji, ale musí za to snášet reklamu. Česko mezi vyvolenými nebylo a proto se ho tato „výhoda“ zatím netýká. První výsledky předplatného s reklamou ale nadšení rozhodně nevzbuzují.
Nabídka, která zahrnuje téměř všechny populární filmy a seriály platformy, stojí například v Německu 4,99 eura měsíčně (cca 120 Kč) divák musí za to snést zhruba čtyři až pět minut reklamy za hodinu. Skutečně spolehlivý úsudek rozhodně nelze učinit po několika týdnech. První průběžné hodnocení je však spíše střízlivé - alespoň to vyplývá z různých zpráv v médiích.
Například článek ve Wall Street Journal uvádí, že pouze devět procent všech nových předplatných Netflixu v USA je spojeno s reklamním modelem. Deník se odvolává na údaje institutu pro výzkum trhu Antenna.
Je reklamní předplatné propadák?
Polovina uživatelů, kteří zvolili předplatné s reklamou, byli navíc stávající zákazníci, kteří přešli na levnější verzi. Celkově využívá nové předplatné zatím pouze 0,2 % všech zákazníků v USA.
V Německu se podle dostupných údajů podíl předplatných Netflixu s reklamou pohybuje kolem sedmi procent. Pravděpodobně lze říci, že se nejedná o velký úspěch, na druhou stranu je také příliš brzy na to, aby se dalo odpovědně hodnotit.
Samotný Netflix zatím žádné číselné údaje neuvádí. Ředitel PR Robert Ardelt však zdůrazňuje, že Netflix je s nabídkou „velmi spokojen“. Podle něj není cílem přimět co nejvíce zákazníků k přechodu na reklamní model. Lidem, kteří chtějí používat Netflix, měla být spíše nabídnuta další možnost. Pro přilákání nových zákazníku považuje streamovací služba za účinnější uvádění atraktivních seriálů, jako je například aktuálně „Wednesday“.
Zdá se však, že Netflix má už nyní problémy se svými inzerenty. Zpráva platformy Digiday uvádí, že streamovací špička bude vracet peníze svým obchodním partnerům. Nový model předplatného je zřejmě využíván tak málo, že se může zobrazovat méně reklamy, než bylo slíbeno. Alespoň to tvrdí pět reklamních agentur pro server Digiday.
Mluvčí Netflixu Ardelt zdůrazňuje, že obchodní transakce s poskytovateli reklamy probíhají prostřednictvím společnosti Microsoft, nikoli přímo přes Netflix. Neuvedl, jak tyto transakce vypadají konkrétně.
V každém případě největší streamovací platforma není se svým nápadem na předplatné s reklamou sama. V USA se už krátce nabízí podobná možnost v rámci služby Disney+. Další globální hráč - Amazon - v srpnu spustil službu Freevee, která je dokonce zcela zdarma a je plně financována z reklam.