PlayStation 5 je na trhu už více než půl roku. A společnost Sony stále nedokáže uspokojit poptávku. Vnější okolnosti v současné době ztěžují život mnoha výrobcům hardwaru, ale to by neměl být důvod, proč nechat své věrné fanoušky tak dlouho čekat.
Je to už více než rok, kdy Sony hrdě představila hardware pro PlayStation 5: procesorovou architekturu Zen2, SSD NVMe a grafickou kartu s výkonem až 10,28 TFLOPS. Po několika prezentacích a živých přenosech se začátkem listopadu už první fanoušci z nové generace konzole mohli začít radovat – alespoň ti, kterým se ji podařilo včas zakoupit.
K dnešnímu dni není jejich počet se 7,8 miliony prodaných kusů nijak převratný. Předchozí generace PS4 se po jejím vydání prodalo asi 7,6 milionu kusů, ale zásoby PS5 jsou přesto zcela vyprodané. V podstatě nepřetržitě. Prodejci sice stále dostávají nové konzole, ale ty se vyprodají během několika minut. Některé portály nabízejí online připomínače a upozornění, jakmile budou zařízení opět k dispozici.
PlayStation 5 je už několik měsíců předmětem zájmu nejen hráčů, ale také spekulantů a takzvaných scalperů. Jinými slovy uživatelů, kteří kupují konzole s pomocí botů a později je prodávají na aukčních platformách. Samozřejmě za horentní sumy.
A co s tím dělá společnosti Sony? Nic moc. Přidělování nízkých kvót obchodníkům ještě více překupníkům nahrává.
PlayStation 5 není k dispozici: slogan Sony "Hraní se meze nekladou" zní jako ironie
PlayStation 5 provází prodejní slogan "Play has no limits". V rámci současné strategie ale firma věrným fanouškům stanovuje limity poměrně silné. Problémy související s objednávkami jsou více než nepříjemné. Čas od času příchozí e-maily informují, že některé z obchodů mají zboží dostupné, ale nakonec z toho nic není. Neustále se opakující hra plná očekávání a následného zklamání.
Nakonec jen pár spokojených kupujících, ale mnoho lidí s prázdnýma rukama. Takto by uvedení produktu na trh probíhat nemělo. Po téměř sedmi měsících se situace téměř nezlepšila a nemohou za to jen překupníci.
Jistě, protipandemická opatření v tom hrají svou roli. Stejně jako celosvětový nedostatek polovodičů. V rozhovoru pro agenturu TASS ale ředitel skupiny Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan, prohlásil, že dopad těchto jevů nebyl až zase tak veliký. "Možná bychom jich bez omezení prodali o pár víc, ale ne o mnoho. Poslední rok jsem se staral o to, abychom vytvořili poptávku po produktu. Nyní trávím mnohem více času tím, že se snažím přizpůsobit nabídku poptávce."
V současné době by měl slogan společnosti Sony znít spíš ve smyslu "Play has limits/Hraní má své limity". Po dřívějším mottu "This is for the Players" nezbylo také nic víc, než jen vzdálená vzpomínka.
O rok později, ale s více kusy: proč jednoduše neodložit uvedení na trh?
Současné motto společnosti Sony, provázející prodej konzole PS5, může mnoha čekajícím zákazníkům znít jako výsměch. | Zdroj: Ivan Mercado/Unsplash
Sony jednoduše mohla uvedení konzole nové generace odložit. Možná přímo o jeden rok, aby bylo možné dostatečně pokrýt poptávku. Opakované uvolňování menších dodávek do prodejní sítě sotva někomu pomůže. Vydělávají na tom pouze překupníci, kteří poté nabízejí ukořistěné konzole za přemrštěné ceny.
Dokonce ani samotná Sony zatím nedokázala být s PS5 zisková: v únoru herní divize společnosti přiznala, že novou konzoli stále prodává se ztrátou. Teprve teď v červnu by se to mělo změnit. Které konzole to ale mají napravit? Až v příštím fiskálním roce, který začíná v březnu 2022, by měla být poptávka konečně uspokojena.
Největší zisky má společnost z her a prodaných předplatných služby PS Plus. To stojí přibližně 1400 Kč, ale opět: bez odpovídající konzole nepřináší ten správný efekt.
Sony, Microsoft a spol.: raději se na uvedení připravte
Společnost Sony oznámila, že v budoucnu bude systém PS5 nabízet také prostřednictvím vlastního evropského obchodu. Zajistí tato strategie větší nabídku? Mnoho hráčů se v nadcházejících týdnech k vytouženému kousku pravděpodobně nedostane.
Proč se na spuštění nepřipravit lépe předem? Humbuk kolem nové konzole byl viditelný, čísla předobjednávek pro Sony stejně tak. Pozdější vydání by sice vyžadovalo trochu trpělivosti, ale potěšilo by více lidí najednou. A sebralo by vítr z plachet různým spekulantům a překupníkům.
Tato situace se mimochodem netýká pouze společnosti Sony. Konkurence má také obrovské problémy s uspokojením poptávky. Xbox Series X podobně není skladem, k dispozici je pouze slabší Series S.
Nakonec jak Sony, tak i Microsoft musejí odpovídat na spoustu otázek. Proč nabízíte produkt, který není nikde k dispozici? Proč neplánujete dopředu, abyste mohli rozumně uspokojit poptávku? A proč si to zákazníci nechávají líbit? Nakonec bude příděl opět vyprodán, ale nespokojenost s divadlem kolem objednávek zůstává. "Hře se meze nekladou" – ale jen pro malou skupinu šťastlivců.