Phishing možná i ve vašem e-mailu
Phishing je typ kybernetického útoku, při kterém útočníci podvodně získávají citlivé informace od uživatelů, jako jsou hesla nebo údaje kreditních karet. Provádějí to pomocí falešných e-mailů nebo webových stránek, které vypadají jako legitimní, aby přiměli oběti poskytnout své údaje. Tento typ útoku je častý a může mít vážné důsledky.
V redakční e-mailové schránce jsme objevili podvodný e-mail, který nám chodí s železnou pravidelností minimálně 2–3krát každý týden. Jeho nebezpečí spočívá v tom, že se tváří jako e-mail od logistické společnosti FedEx, respektive TNT Express, která spadá do holdingu FedEx.
Podvodníci tím pádem falšují jméno věrohodné společnosti a snaží se i napodobit vzhled e-mailu, aby vás snadno přesvědčili a tím vás dokázali obalamutit. Jde o naprostou klasiku mezi phishingovými podvody. Právě dopravní společnosti jsou často terčem podvodníků, stejně jako velké e-shopy (Alza), ale třeba i bankovní společnosti nebo i úřady.
Chraňte svá osobní data
Důvod, proč o e-mailu informujeme, je logický. Dost možná totiž e-mail s hlavičkou FedEx nebo TNT chodí i do vaší schránky – a není vždy samozřejmé, že jej odchytí spamový filtr. Dbejte proto zvýšené opatrnosti.
Vzhled e-mailu je vždy víceméně stejný, relativně věrný skutečným e-mailům od dopravce. Hlásá, že „váš balíček nemohl být doručen, protože nebyl nikdo, kdo by podepsal potvrzení o doručení“. Postup je pak stejný jako vždy: zvolíte náhradní termín, vyplníte adresu a kontaktní údaje a podvodníci po vás budou chtít zaplatit 50 korun za nové doručení.
Do těchto podvodných formulářů nikdy nevyplňujte své kontaktní údaje (adresu, telefon) a už vůbec ne platební informace z karty nebo internetového bankovnictví. Jde o velmi podobný typ podvodu jako v případě šmejdů na inzertních portálech Bazoš či Marketplace. Žádné doručení naplánované nebude, podvodníci pouze shrábnou vaše údaje a v tom nejhorším případě vám ještě vybílí účet.
Zdroj: Autorský text, Eset