Jakmile na takovou výzvu zareagujete, podvodníci získají vaše hesla, osobní údaje a kontrolu nad vaším počítačem, aniž byste si toho všimli. Poté se vás ještě snaží vydírat nabídkou pochybného bezpečnostního softwaru na vyřešení vašeho problému. Až 63 % lidí se za posledních 12 měsíců setkalo s hrozbou falešné technické podpory, uvádí nový průzkum společnosti Microsoft. Více než polovinu respondentů to stálo ztrátu času a šest procent lidí prodělalo i finanční újmu.
Průzkum ukázal, že uživatelé internetu se postupně učí rozpoznávat online hrozby a chránit se před nimi. Na druhou stranu i podvodníci se rychle učí přizpůsobovat měnícím se technologiím a novým bezpečnostním nástrojům. Používají sofistikovanější taktiky, jak prostřednictvím phishingových e-mailů, podezřelých webových stránek a vyskakujících (pop-up) oken získat přístup do počítačů a nainstalovat škodlivý software.
Microsoft dostává každý měsíc 11 tisíc stížností od lidí z celého světa, kteří se stali obětí podvodníků předstírajících technickou podporu. Společnost je dokáže analyzovat díky Jednotce digitální kriminality (Digital Crime Unit), která odhaluje hlavní pachatele podvodů. Ve spolupráci s kontrolními orgány podniká kroky na zastavení jejich činnosti a řeší právní postih.
Nejohroženější jsou mileniálové
„Když někdo zavolá a řekne, že je něco v nepořádku, lidé jsou hned znepokojení a často se řídí instrukcemi,“ popisuje obvyklý scénář Doug Shadel, ředitel Americké asociace důchodců státu Washington. Nejčastějšími obětmi falešné technické podpory však podle průzkumu nejsou starší lidé, ale mileniálové a generace Z. Častěji také muži než ženy.
Důvodem je mnohem častější rizikové chování na internetu. Mladí lidé navštěvují torrentové stránky a poskytují e-mailovou adresu, aby si mohli stáhnout filmy, videa nebo hudbu. Přestože s technologiemi vyrůstali a mají s nimi mnohem větší zkušenosti než starší generace, častokrát přecení své znalosti webů a technologií. Častěji také věří, že nevyžádaný kontakt od technologických společností je normální. Navíc takovou špatnou zkušenost mnohem hůře prožívají, trpí stresem, depresemi, narušením spánku, ztrácejí přátele a obávají se, že se nepříjemná zkušenost bude opakovat.
Podíl lidí podle věku a pohlaví, kteří se setkali s falešnou technickou podporou |
||||
|
Pop-up reklamy a okna |
Nevyžádané |
Přesměrování na webovou stránku |
Nevyžádané telefonáty
|
Generace Z (18-23 r.) |
53 % |
35 % |
48 % |
25 % |
Mileniálové (24-37 r.) |
52 % |
43 % |
43 % |
27 % |
Generace X (38-53 r.) |
43 % |
36 % |
33 % |
25 % |
Baby-boomers (54+) |
33 % |
31 % |
26 % |
31 % |
Muži |
50 % |
42 % |
40 % |
30 % |
Ženy |
39 % |
32 % |
32 % |
24 % |
Zdroj: průzkum Microsoftu
Nejčastější podvody
S falešnou technickou podporou se za poslední rok setkalo 63 procent uživatelů oproti 68 procentům z minulého průzkumu. Klesl zejména výskyt vyskakujících (pop-up) reklam a oken (ze 49 na 44 procent) a také nevyžádaných telefonátů (z 30 na 27 procent). Lidé se dokáží hrozbám lépe vyhýbat, zejména díky používání blokace reklam a pop-up vyskakovacích oken. Z devíti na šest kleslo procento lidí, kteří podvodem utrpěli určitou finanční ztrátu.
Podíl výskytu nejčastějších typů falešné technické podpory |
||
|
Výzkum 2018 |
Výzkum 2016 |
Všechny typy dohromady |
63 % |
68 % |
Pop-up reklamy a okna |
44 % |
49 % |
Nevyžádané e-maily |
37 % |
39 % |
Přesměrování na webovou stránku |
36 % |
37 % |
Nevyžádané telefonáty |
27 % |
30 % |
Zdroj: průzkum Microsoftu
Jak se bránit
Softwarové a technologické společnosti, jako je Microsoft, nikdy neposílají nevyžádané e-maily, ani netelefonují se žádostí o osobní nebo finanční údaje či s nabídkou technické podpory. Rovněž nikdy neuvádějí čísla, na něž je třeba volat, pokud se vyskytne bezpečnostní hrozba. Na taková čísla proto netřeba volat. Software je nutné stahovat z oficiálních stránek a z obchodů výrobců. Prohlížeče Microsoft Edge a Internet Explorer blokují známé stránky falešné technické podpory prostřednictvím Windows Defender SmartScreen. Mohou také blokovat otevírání pop-up dialogových oken.
Pokud již podvodníci získali informace a kontrolu nad napadeným počítačem, experti radí následující postup:
• Odinstalovat aplikace nainstalované na popud podvodníků a resetovat zařízení.
• Spustit celkové skenování s Windows Security na odstranění malwaru. Přijmout všechny bezpečnostní aktualizace, jakmile budou k dispozici.
• Změnit si hesla.
• Zavolat poskytovateli platebních karet a zrušit případné platby.
• Sledovat neobvyklé přihlašování a používat firewall Windows Defender k blokování přístupu ke službám, které byste normálně nenavštívili.
Lidé se učí rozpoznávat riziko
Podvody s předstíráním technické podpory jsou stále obrovským problémem, který lidi stojí mnoho času a peněz. Přesto průzkum ukázal, že lidé si postupně vytváří zdravou nedůvěru vůči nevyžádaným kontaktům technické podpory a dokáží lépe vyhodnotit potenciální riziko.
Stále však více než polovina lidí (52 procent), kteří se setkali s falešnou technickou podporou, ztratilo mnoho času kontrolou a opravou počítače. Téměř třetina uvádí, že jim to trvalo několik hodin, necelá pětina ztratila téměř týden a dvě procenta uvedla ještě delší časový úsek. Až 76 procent lidí, kteří se museli zaobírat řešením následků podvodu uvádí, že je tato nepříjemná zkušenost stresovala.
O průzkumu
Microsoft zveřejnil výsledky Globálního průzkumu falešné technické podpory (Global Tech Support Scam Research) dva roky po posledním průzkumu na toto téma. Letos byl zveřejněn v říjnu v rámci měsíce kybernetické bezpečnosti.
Průzkum se uskutečnil v 16 zemích na vzorku více než 16 tisíc dospělých uživatelů technologií vybraných tak, aby byl vzorek reprezentativní.