Také Microsoft, jako další z technologických gigantů, nezůstává pozadu a stejně tak jako ostatní i on má velké plány v oblasti digitální transformace zdravotnictví. Na příležitost se ale dívá z jiného úhlu pohledu. Vnímá technologie především jako důležité komponenty při řešení nejnaléhavějších problémů zdravotnického segmentu.
Hlavní výzvou je pro Microsoft zejména sdílení informací. Tomu odpovídá snaha jednak o propojení poskytovatelů zdravotní péče se zdravotnickými týmy, ale především o propojení pacientů se systémem jejich vlastní péče.
Big data: zdroje máme, ale jak využít jejich potenciál
Dashboard cloudového systému péče o pacienty Cloud for Healthcare. Uživatelům jiných online aplikací Microsoftu je grafika známá. | Zdroj: Microsoft
Laici tuší, že už dnes je v různých datových skladech obrovské množství zdravotnických dat, a zasvěcení pro změnu vědí, že je to opravdu velký problém. A tak jak roste potřeba společného využívání stále většího množství datových sad a stále se zvětšuje množství dat v cloudu kvůli analytice, poroste síla a důležitost řešení, která budou umět tyto datové zdroje v plné šíři využívat.
Různé části zdravotnického světa si dlouhodobě stěžují právě na nedostatečnou propojenost svých informačních systémů a využití potřebných dat. V praxi se to projevuje v nedostatečném sdílení informací mezi zdravotní a sociální péčí, nebo mezi nemocnicemi a primární zdravotní péčí. A zejména pandemie COVID 19 odhalila prioritní potřebu úzkého propojení mezi virtuální zdravotní péčí a péčí poskytovanou ambulantně v ordinacích lékařů.
To se dnes projevuje v poptávce po řešeních, která by zajistila, aby právě virtuální péče byla chápana jako prvotní místo k prvnímu kontaktu s pacientem, a byla integrována se systémy ambulantní péče. Pacienti by také už dnes chtěli více sdílení svých zdravotnických údajů a logicky se ptají, proč se musí stejné informace často tvořit znovu a sdílet různými kanály.
S ohledem na současnou praxi a provozování oddělené virtuální a ambulantní zdravotní péče, uvedl Microsoft na konci loňského roku svůj první cloudový produkt Cloud for Healthcare. Ten klade důraz především na to, aby měl dostatek potřebných služeb k poskytování telemedicíny pro provozovatele, kteří jsou dnes zvyklí zdravotní péči nabízet převážně ambulantně.
Nástroje týmové spolupráce v péči o pacienty: nástup robotizace
Komunikaci mezi pacientem a lékařem budou v systému Cloud for Healthcare do značné míry zajišťovat robotická řešení. | Zdroj: Microsoft
Jednou z úvodních služeb Cloud for Healthcare je aplikace Bookings, kterou mohou lékaři používat k plánování, správě a provádění telehealth konzultací prostřednictvím MS Teams. Mezitím může Health Bot pomoci třídit jejich pacienty. Podobné roboty, které jsou specifické pro COVID-19, se už používají k dotazování a hodnocení pacientů v řadě zemí. Boty lze dále propojit s lidskými operátory, kteří mohou v případě potřeby zajistit schůzky s lékaři a další návazné služby.
Mezi další nástroje v Cloud for Healthcare patří aplikace k zajištění spolupráce mezi členy lékařských týmů, ať už jsou v místě u poskytovatele, nebo pracují ze vzdálené lokality. Další funkce jsou zaměřeny na to, aby lékařům poskytly celkový jednotný obraz zdravotního stavu pacienta, který je vytvořen čerpáním z různých datových zdrojů se zdravotními záznamy pacienta z virtuálních a osobních návštěv. To však dnes zatím nebývá jednoduché vzhledem k různorodým typům a původům lékařských informací.
Interoperabilitu mezi zdravotnickými systémy a zdroji dat řeší Microsoft podporou a využitím standardu FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources) pro bezpečné sdílení informací mezi systémy zdravotní péče. Cílem je usnadnit vlastním a dalším systémům uživatelů přijímání a zpracování zdravotních dat, včetně analýzy AI a strojového učení. FHIR vychází z i u nás využívaného standardu HL7 v2, v3 a dalších.