Přejít k hlavnímu obsahu

Kuriózní chyba Tesly: samořiditelné auto si spletlo Měsíc se semaforem

Jiří Palyza 13.08.2021
info ikonka
Zdroj:

Jeden z majitelů vozů Tesla sdílel na sociálních sítích kuriózní video: jeho autonomní vozidlo náhle přibrzdilo, přestože to nemělo žádný důvod v překážce na silnici nebo dopravním značení. Příčina byla v technologii: software si spletl vycházející Měsíc se žlutým semaforem.

Vozidla amerického výrobce elektromobilů by měla díky funkci FSD automaticky rozpoznávat semafory a značky STOP. FSD je zkratka pro Full Self-Driving, což znamená "zcela samořídicí". Video uživatele Twitteru Jordana Nelsona, které natočil při řízení své Tesly, však dokazuje, že pokud jde o rozpoznávání dopravních značek, technologie není vždy zcela bezchybná.

V krátkém klipu lze vidět, jak autopilot vysílá falešné varovné signály. "Auto si myslí, že Měsíc je žluté světlo, a chtělo kvůli tomu brzdit," píše majitel Tesly. "Nebylo to náhlé brzdění, ale v autě to bylo cítit. Pokaždé, když se na obrazovce objevil semafor, auto zaváhalo", pokračuje Jordan.

Někteří uživatelé Twitteru jsou k funkci FSD skeptičtí. "Pravidelně se objevují nové příklady, které ukazují, že systém autopilota není plně vyvinutý a bezpečný pro každodenní používání", komentuje uživatel Tray of Games. Jiní však berou tento zmatek s humorem. "To by mohlo být problematické na planetách, které mají dva měsíce", vtipkuje Meg, zatímco Robert T. Brown si uvědomuje vážnost situace: "Položme si ale vážnou otázku: jak rozhodneme, zda je autonomní řízení dostatečně dobré?".

teslafailtwitter

| Zdroj: Twitter/Jordan Nelson, @JordanTeslaTech

Příklad ukazuje, že k plně autonomnímu řízení je ještě daleko

Přestože funkce Autopilot společnosti Tesla, která se v některých zemích označuje jako "plný potenciál pro autonomní řízení", rozpoznává dopravní značky a dokáže pomoci se změnou jízdního pruhu, plně autonomní řízení je stále věcí budoucnosti. Výrobce to jasně uvádí i na svých webových stránkách. "Současné funkce autopilota vyžadují aktivní dohled řidiče – autonomní provoz vozidla tedy není možný", uvádí se v textu.

Autonomní řízení úrovně 5 ještě zdaleka není pro trh připraveno. K tomuto závěru dospěl nedávno i kalifornský úřad DMV (Department of Motor Vehicles, www.dmv.ca.gov/). Jak vyplývá z dokumentu zveřejněného DMV ("California DMV Tesla Robo-Taxi / FSD Notes"), současný stav autopilota společnosti Tesla se odhaduje na úroveň 2. To je v příkrém rozporu s tím, co před několika měsíci tvrdil generální ředitel společnosti Elon Musk. Podle něj je společnost na dobré cestě k autonomnímu řízení. Nejpozději do konce roku by měl mít každý řidič Tesly možnost jezdit v nejvyšším režimu FSD.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme