Tento internetový podvod není tak docela podvod v klasickém smyslu. O žádné opravdu klíčové informace nepřicházíte, někdo vás ale podvádí. Řeč je o sledovacích štěnicích v e-mailové komunikaci, tzv. neviditelných přílohách.
Štěnice v každém e-mailu
Některé firmy a provozovatelé newsletterových e-mailů a letáků používají neviditelnou přílohu. Může jít o přílohu s minimální velikostí, v samotném e-mailu může zabírat třeba jen jeden pixel. Častokrát jde o transparentní obrázky ve formátu PNG, takže nejsou ani vidět.
Když vám e-mail s touto přílohou přijde, odesílatel okamžitě ví, kdy jste zprávu otevřeli (třeba i opakovaně), ví jak e-mailem scrollujete, ví na co klikáte, jak dlouho vám trvá, než na to kliknete a také ví, kde zrovna pohybujete kurzorem myši. Štěnice v pravém slova smyslu.
Jak zaznělo, tuto šmírovací metodu používají nejčastěji internetové obchody, když vám posílají své letáky se slevami nebo newslettery s novým zbožím. Pro vývoj a provoz těchto štěnic dokonce existují celá IT oddělení, které zkoumají to, jak uživatelé na e-mail pohlíží, jaký prvek je zaujal nejvíce a pomocí těchto získaných informací vylepšují svou internetovou reklamu.
Kromě reklam od e-shopů se ale neviditelná příloha může objevit i ve firemní komunikaci. Špehovat vás může váš nadřízený, anebo třeba obchodní partner. Používá se to zejména z toho důvodu, aby druhá strana viděla, kdy jste e-mail od ní otevřeli a s jakým odstupem jste na něj zareagovali.
Jak bojovat proti šmírování?
Jak proti těmto šmírovacím praktikám bojovat? Existuje rozšíření do Google Chrome nebo Mozilla Firefox jménem Ugly Email, které vám přímo v prohlížeči ukáže, jaké e-maily jsou opatřeny sledovacím zařízením. K alternativním e-mailovým klientům patří HEY, DuckDuckGo nebo Firefox Relay.
Zdroj: Laptop Mag, Ugly Email