Bezklíčové (keyless) systémy jsou v moderních automobilech velmi rozšířené. K otevření a nastartování vozu pak stačí přiblížit se k autu s příslušným dálkovým ovladačem. Tato komfortní funkce však skrývá rizika, která jsou známa již několik let.
Tuto funkci totiž neoceňují jen majitelé automobilů. Bezklíčový přístup si oblíbili i zloději. Koncept je snadno prolomitelný. Například odborníci z německého autoklubu ADAC tvrdí, že s vhodnými zařízeními lze mnoho automobilových bezklíčových systémů odemknout během okamžiku.
Tento problém se týká téměř všech automobilových výrobců. Přestože řada automobilek instaluje dodatečnou ochranu, nejběžnější a starší modely nejsou před zloději aut většinou bezpečné.
Jak funguje zlodějský trik
Zloději pracují obvykle v páru. Zpravidla stačí, aby se zločinci nacházeli poblíž a mají u sebe tzv. range extender. Ten vyhledá rádiový signál, prodlouží jeho dosah a uloží jej. Signál pak mohou rádiem předat komplicovi, který pomocí dalšího zařízení bez větší námahy odemkne auto a urychleně ve vozidle odjede.
Problém přetrvává
Německý ADAC svými testy potvrdil, že většinu vozidel s rádiovými systémy, jako je Keyless, Keyless Go, Kessy nebo Keyless Entry, lze i dnes snadno odcizit. Vydal dokonce seznam, na kterém se nachází i starší modely Škoda, od Fabie přes Octavii (do třetí generace) až po Kodiaq. Podobně na tom je i většina dalších značek. Pouze 45 z 631 analyzovaných vozů je chráněno lépe. Ostatně zjistěte sami, jak na tom váš vůz je. Odkaz na seznam ADACu najdete pod tímto článkem.
Nebezpečí se týká zejména majitelů, kteří parkují s vozem před domem. Drzí zloději se pak snaží prodloužit rádiový signál klíče, který je někde v domě, aby mohli otevřít auto a nastartovat ho stisknutím tlačítka start/stop. Existují však různé způsoby, jak se můžete chránit.
Ochrana moderních klíčů
Výrobci automobilů mají povinnost nabízet bezpečné systémy. Není to žádná raketová věda, ale existují dva způsoby, jak na to jít:
- Technologie UWB: pokud jsou pro radiové klíče použity čipy UWB (Ultra Wide Band), lze měřit dobu šíření signálu a určit vzdálenost klíče od vozidla. Pokud se zjistí, že klíč je příliš daleko, například při prodlouženém rádiovém signálu, nelze vůz otevřít a nastartovat. V posledních letech tuto technologii využívá stále více modelů, například Audi, BMW, Jaguar, Kia a VW. Najdete ji i ve vozech Škoda Enyaq nebo Octavia vyrobených po druhé polovině roku 2020 (čtvrtá generace).
- Senzory pohybu: pohybové senzory v klíči jsou také jednou z možností, která ale není tak bezpečná jako UWB. Pokud se s klíčem několik minut nepohne, bezklíčová technologie se vypne. Teprve když senzory opět zaznamenají pohyb, například když řidič sáhne po klíči, je technologie opět aktivní. Problém je v tom, že vždy existuje několikaminutová prodleva, než se bezklíčová funkce vypne. Během této doby je vozidlo ohroženo.
Deaktivace bezklíčového systému pomocí jednoduchých triků
Mnoho majitelů automobilů si neuvědomuje, že někdy je velmi snadné bezklíčovou funkci vypnout. V případě nové Škody Octavia se to dělá tak, že vůz zamknete tlačítkem na klíčku a do pěti sekund se dotknete snímače na vnější klice. U Mercedesu zase stačí dvakrát stlačit zavírací tlačítko na klíči, aby se funkce Keyless Go deaktivovala. Pokud stisknete libovolné tlačítko na klíči, bezklíčová funkce se znovu obnoví.
Podobné funkce nabízejí také Toyota a Mazda. Jediným problémem je, že neexistuje žádný zastřešující standard, který by fungoval pro všechny modely nebo všechny výrobce. Podívejte se proto do návodu nebo se zeptejte prodejce či výrobce vozu, zda je možné bezklíčový přístup ovládat pomocí klíče nebo nastavení ve voze.
Alternativa: V mnoha vozidlech, která neumožňují vypnutí bezklíčového systému samotným uživatelem, lze toto provést v servisu. Nevýhodou však je, že komfortní funkce je pak trvale deaktivována.
Další domácí prostředky na ochranu vysílající klíče
Problémy s bezklíčovými systémy lze minimalizovat různými opatřeními. Nejjednoduší samozřejmě je, pokud máte k dispozici uzamykatelné garážové stání, pak se zloději k vašemu vozidlu tak snadno nedostanou. Můžete si také dávat pozor a neumisťovat klíče příliš blízko dveří nebo vnějších stěn. To zlodějům ztíží zachycení rádiového signálu.
Existují také některé nepříliš sofistikované prostředky, které ale mohou fungovat. Někdo například doporučuje ukládat klíč od vozu do kovové plechovky nebo hrnce. I hliníková fólie poměrně spolehlivě stíní rádiové signály. Budete ale muset vyzkoušet, zda to u vašeho klíče funguje. ADAC doporučuje vyzkoušet tyto prostředky v blízkosti vozidla. Pokud stíněný klíč funguje i ve vzdálenosti jeden metr od vozidla, není metoda účinná.
Problém bezklíčových systémů vedl také k rozvoji trhu se speciálními ochrannými kryty a pouzdry. Zde však platí totéž: vyzkoušejte, zda vás skutečně ochrání.
Zdroj: ADAC