Přejít k hlavnímu obsahu

Inspekce objevila porušování práv zákazníků: dejte si pozor na některé e-shopy

Jakub Fišer 16.07.2023
info ikonka
Zdroj:

Během prvního čtvrtletí roku 2023 Česká obchodní inspekce (ČOI) zkontrolovala několik tuzemských e-shopů, přičemž pochybení ve smyslu porušení práv spotřebitele objevila v drtivé většině případů. Přitom největším problémem bylo pro prodejce správné plnění reklamace.

Kapitoly článku

ČOI kontrolovala pochybné e-shopy

ČOI v období od 2. ledna do 31. března tohoto roku provedla 218 kontrol internetových obchodů. Kontroly byly zaměřeny na dodržování právních předpisů a povinností vyplývajících ze zákona 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Zjištění je poměrně zásadní – ČOI objevila porušení právních předpisů při 186 kontrolách, dohromady šlo o porušení zákona ve 297 případech (může se jednat o kumulaci několika porušení souběžně).

„Výsledky kontrol za 1. čtvrtletí roku 2023 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje přetrvává porušování spotřebitelské legislativy,“ uvedla ČOI v tiskové zprávě. Nejčastějším problémem podle inspekce je, že prodejci nedodávají dostatečně komplexní a úplné informace ohledně nabízených výrobcích. Někteří prodejci dokonce neposkytli informace o uplatnění práva na reklamaci.

Jaké konkrétní porušení právních předpisů tedy ČOI odhalila? V 88 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

V dalších 65 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím a podobně. A v dalších 32 případech došlo k tomu, že obchod zapomněl některé důležité údaje uvést.

Špatně uvedené slevy

Bohužel, některé pochybení se týká i ceny jednotlivých nabízených výrobků. Až ve 21 případech e-shop nekorektně uvedl finální cenu produktu, v 10 případech dokonce nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy. Tuto povinnost ČOI vymáhá kvůli nekalým praktikám v oblasti slevových akcí Black Friday a podobně.

Inspekce na svých stránkách neuvádí, zdali rozdala jen napomenutí, anebo rovnou i peněžité tresty. Na závěr zprávy ještě píše: „Výsledky kontroly, i přes zjištěné procento porušení právních předpisů, nelze považovat za reálný odraz stavu elektronického obchodování v ČR.“ ČOI si totiž pro tyto kontroly vybírá výrazně negativně hodnocené obchody, u kterých nějaké to pochybení očekává. Bohužel v tiskové zprávě není zmíněno ani jedno jméno kontrolovaného e-shopu.

Zdroj: ČOI tisková zpráva


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme