Značka Facebook patří mezi deset celosvětově nejhodnotnějších. V aktuálním žebříčku Brandz společnosti Kantar (www.kantar.com/campaigns/brandz/global) je internetová společnost na šestém místě s hodnotou značky necelých 277 miliard USD a tržní analytici z Interbrandu řadí Facebook na desáté místo. V posledních měsících ale image značky výrazně utrpěl. Možná až natolik, že se zakladatel společnosti, Mark Zuckerberg, rozhodl v nejbližších dnech podniknout radikální krok. Pravděpodobně tím chce okolnímu světu více zviditelnit dalekosáhlé ambice firmy.
O záměru Faceboku změnit název společnosti minulý týden v úterý informoval technologický portál ze Silicon Valley, The Verge. Píše o tom ve svém příspěvku "Facebook is planning to rebrand the company with a new name". S cílem soustředit větší pozornost na připravovaný virtuální svět "Metaverse", bude změna názvu pravděpodobně oznámena na konferenci "Facebook Connect 2021" ve čtvrtek, 28. října. Tato změna by měla připomínat, že technologický gigant chce být známý nejen díky sociálním sítím.
Tento názor serveru The Verge ale nikdo z Facebooku nepotvrdil, nicméně ani ho nikdo nedementoval. Údajně byl o připravované změně informován jen úzký okruh lidí, a to i v rámci nejvyššího vedení, píše server. O to víc zaráží, že někdo z tohoto okruhu zkazil překvapení Zuckerbergovy show, která se má konat už ve čtvrtek.
Facebook: bude se už brzy koncern jmenovat "Meta"?
Změna názvu může souviset s větším důrazem Facebooku na širší portfolio jeho aktivit a budoucích plánů. | Zdroj: Glen Carrie/Unsplash
Do koncernu Facebooku patří nejen samotná síť Facebook, která má modrobílé logo stejné, jako aplikace pro chytré telefony, ale také služba pro zasílání zpráv WhatsApp, a fotografická a video služba Instagram. Do impéria Facebooku také patří Oculus. Divize vyrábí brýle pro virtuální realitu, včetně produktových řad Oculus Rift a Oculus Quest. Dosud byly tyto různé značky zastíněny Facebookem. V žebříčku Brandz společnosti Kantar se samostatně objevuje pouze Instagram, a to na 18. místě. Tržní hodnota je stále necelých 83 miliard USD.
Podle informací The Verge by koncern svým rebrandingem umístil aplikaci Facebook po bok dalších produktů pod mateřskou společností, dohlížející na Instagram, WhatsApp, Oculus a další oblasti.
Žhavým kandidátem na nový název je také "Meta". Internetová doména meta.com v současné době přesměrovává na webovou stránku meta.org. To je domovská stránka projektu biomedicínského výzkumu, který vznikl pod vedením Chan Zuckerberg Initiative. Tu založili Mark Zuckerberg a jeho žena Priscilla Chan.
Google a Apple v minulosti také změnily své názvy
Facebook by nebyl první společností ze Silicon Valley, která by v souvislosti s rozšiřováním svého zaměření změnila svůj název. Například Apple po uvedení prvního iPhonu v roce 2007 vypustil z názvu slovo "computer". V té době už se přehrávač hudby, iPod, prodával více, než počítače Macintosh.
Google se v roce 2015 reorganizovala pod hlavičku holdingové společnosti Alphabet. Internetová firma tak chtěla dát najevo, že neprovozuje jen vyhledávač a cloudové služby, ale má také ambice v oblastech autonomních vozidel, zdravotnických řešení a dalších špičkových technologií. A společnost SnapChat se v roce 2016 přejmenovala na Snap Inc. Současně si také začala říkat "camera company".
Změnou názvu skupiny by Facebook zdůraznil své ambice, které přesahují rámec běžných sociálních sítí. Zuckerberg před několika měsíci například oznámil vytvoření "Metaverse". To se má stát virtuálním prostředím, popisovaným ve vědeckofantastických románech. Zuckerberg věří, že s rychlým rozvojem hardwaru a brýlí pro rozšířenou (AR) a virtuální (VR) realitu to už není jen sen. Společnost oznámila, že v té souvislosti v příštích pěti letech vytvoří v Evropské unii 10 000 nových, vysoce kvalifikovaných pracovních míst.
Facebook: důvodem změny názvu může být pošramocený obraz
V posledních letech se kolem Facebooku objevila řada skandálů. | Zdroj: Thought Catalog/Unsplash
Jedním z motivů přejmenování však může být i snaha zlepšit pošramocenou image Facebooku. Informátorka Frances Haugenová obvinila společnost, že ignorovala interní obavy, že Instagram zhoršuje problémy s vnímáním těla a jeho zobrazováním u každé třetí mladé dívky, a u některých dospívajících dokonce vyvolává myšlenky na sebevraždu. Obvinění Haugenové, bývalé manažerky Facebooku, posílilo argumenty kritiků Facebooku v americkém Kongresu, kteří usilují o rozdělení společnosti.
Po první vlně odhalení na základě interních dokumentů, které má Haugenová k dispozici, se Facebook mezitím připravuje na druhé kolo. V uplynulých šesti týdnech se ukázalo, jak chybně mohou být dokumenty charakterizovány, napsalo tiskové oddělení společnosti Facebook na Twitteru. "Je zřejmé, že ne každý zaměstnanec Facebooku je vůdčí osobností, ne každý názor je stanoviskem společnosti."