Přejít k hlavnímu obsahu

Deset kroků, jak rozšířit váš byznys

redakce 07.11.2017
info ikonka
Zdroj:

Máte za sebou prvních pár let podnikání. Už jste si zažili první pády a vstávání na nohy. Co dál?

Vaší společnosti se už nějaký čas daří, máte stabilní zázemí, spolehlivé zaměstnance a začínáte koketovat s myšlenkou, kam se nasměrovat dál? Jak rozšířit svůj byznys? Přinášíme vám několik tipů, doplněných radami zkušených, co udělat a nač si dát pozor při rozšiřování vašeho impéria.

1. Management

Pokud přemýšlíte o expanzi působnosti vaší firmy, nezapomeňte na vyšší a střední management. Je chvályhodné, že chcete být u všeho, ale dříve či později můžete dospět do stadia vyhoření. Uvědomte si, že je spousta lidí, kteří mohou určitému segmentu rozumět více než vy. Přenést část kompetencí na někoho jiného je velmi problematický proces, který se stane součástí každé společnosti, která má ambice růst.

„Vytvořte kolem sebe síť lidí, na které se můžete maximálně spolehnout a budete vědět, že s vaším odjezdem na dovolenou se firma nepoloží a klienti nerozprchnou na všechny světové strany. Ukažte ale zároveň svým klíčovým osobnostem, že si jich vážíte a pokud se bude firmě dařit, mohou mít z toho benefit i oni sami,“ popisuje své zkušenosti Sandra Gligić, majitelka online agentury Sun Marketing.

2. Nové trhy

Nový trh s sebou zákonitě přináší i nové cílové skupiny a nové potenciální zákazníky. Zamyslete se, co vám daný trh může dát a co naopak jemu můžete dát vy. A nezapomeňte na adekvátní prezentaci. Pokud vaše reklamní sdělení vyzní nevhodně, šance na úspěch se výrazně snižuje.

„V případě zahraničního trhu platí dvojnásob, že pokud jste nová firma, udělat dobrý dojem můžete udělat jen jednou. Pouze rodilý mluvčí, který v zemi daného trhu žije, dokáže vystihnout správný tón nebo upozornit na kulturní rozdíly, které by znamenaly nevhodné vyznění původního sdělení nebo dokonce názvu produktu či společnosti. Někdy ani to nestačí a je vhodnější využít služeb copywritingu a napsat nový vhodnější text,“ upozorňuje Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

3. Zaměstnanci

Nábor zaměstnanců je klíčovým úkolem při rozšiřování vaší společnosti. V praxi jsou to totiž právě oni, na nichž úspěch a neúspěch závisí. Jak je ale vybrat?

„V době, kdy je nízká míra nezaměstnanosti bývá složitější sehnat odhodlané zaměstnance více než kdy jindy – mimo velká města obzvlášť. Šancí, jak najít ty pravé, je nepodcenit výběrové řízení. Čím více lidí se do něj přihlásí, tím kvalitnější by mělo být jejich složení. Neváhejte tak vytvořit promyšlenou kampaň – sdílejte pozice na sociálních sítích, zašlete inzeráty do regionálních médií a trpělivě vyčkávejte,“ doporučuje Daniel Černý, předseda představenstva společnosti Halla.

4. Průzkum trhu

Než se pustíte na nový trh, udělejte si jeho důkladný průzkum. Co jeho zákazníci chtějí? Jak je zaujmout? Je váš produkt pro ně potřebný či něčím zajímavý? Samotná data z výzkumu pak můžete využít pro marketingové účely.

„Potenciál k růstu je nejen v akvizici nových zákazníků. Naprosto klíčové je udržet si ty stávající a třeba jim i prodat více. Proto je důležité jim porozumět, zjistit, s čím jsou u vás spokojení a za čím třeba naopak odchází ke konkurenci. Můžete tak velmi jednoduše odchytit slabší místa vašeho prodejního procesu nebo strategicky umístit tzv. momenty advokacie, tedy pozitivní překvapení nebo vylepšení, která u vašich zákazníků posílí loajalitu a ochotu u vás také více utrácet,“ radí Kristýna Vysloužilová z výzkumné agentury IPSOS.

5. Marketing

Máte sesbíraná data o své cílové skupině, ale nevíte, jak ji oslovit? Komunikační strategie by měla jít ruku v ruce s byznys strategií vaší společnosti.

Sandra Gligić dále radí: „Prostý překlad inzerátů z češtiny do cizího jazyka je obvykle nedostatečný. Kulturní zvyklosti přecházejí do nejmenších detailů, například v Číně se smrtí a smutkem spojuje bílá barva. Lišit se může i sezónnost či tón komunikace. Všechny tyto aspekty je třeba při tvorbě kampaní zohlednit.“

6. Oslovení nových obchodních partnerů

Kvalitní obchodní partneři jsou základním kamenem úspěchu. Ať už outsourcujete jakékoliv služby, musíte být přesvědčení o tom, že maximálně splňují vaše kvalitativní měřítka a je na ně spoleh. Pokud vlastníte např. e-shop a chcete rozšířit portfolio vašich produktů, jsou pro vás kvalitní dodavatelé základním kamenem úspěchu. Zákazník kupuje tuto službu od vás a nezajímá ho tudíž, kde se stala chyba. Vy jste garantem.

„Základním pravidlem pro komunikaci s novými partnery je individuální přístup. Každý klade důraz na jiné detaily, důkladně si proto zjistěte o svém partnerovi či jeho zemi co nejvíce informací. Někdy se totiž může stát, že vás zradí technické specifikace. Nezapomeňte tedy na to, že například v USA mají jiné nároky na certifikaci výrobků i jiné technické normy,“ popisuje svou zkušenost Daniel Černý ze společnosti Halla.

7. Všude dobře, tak co doma?

Cítíte, že v zahraničí máte potenciál pro růst společnosti? Neomezujte se na hranice České republiky. Zkuste se ovšem zamyslet, jaký zahraniční trh je pro váš produkt ten pravý. Zamyslete se nad konkurenceschopností a nejlépe zkuste vyplnit mezeru na daném trhu.

„Většina lidí tíhne k patriotismu a upřednostňuje lokální zboží a služby. Jako zahraniční firma proto musíte nabídnout výraznější novinku nebo konkurenční výhodu než na domácím trhu. Jednodušší cestou může být prodej přes lokální partnery nebo vybudování místního zastoupení, což s sebou nese vyšší náklady,” radí Bronislava Chudobová ze společnosti Skřivánek.

8. Investice

Pokud toužíte udělat z vaší firmy větší, buďte připravení na investici, kterou s sebou tento krok může přinést.

„Vždy musíte počítat s určitou dobou návratnosti investice. Je proto nutné se vybavit notnou dávkou trpělivosti, aby se mohl přínos vaše záměru plně projevit. Pokud čekáte rychlý zisk, hrozí, že byste mohli nový projekt zbytečně předčasně ukončit,“ upozorňuje Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

9. Inovace

Kdo chvíli stál, již stojí opodál. Pokud chcete nadále růst a oslovovat nové a nové cílové skupiny, musíte počítat s tím, že musíte nejen držet krok s konkurencí, ale nejlépe být i o pár kroků napřed.

„Inovace přijdou vhod obzvlášť v případě, že vaše konkurence investuje značné prostředky do marketingu. Najít mezeru na trhu může být výhodnějším řešením. Ověřujte náladu ve společnosti a testujte, zda spotřebitelé vaše novinky ocení ještě před jejich příchodem na trh. Díky tomu se vyvarujete případnému selhání, které s sebou každá inovace nese. Vhodné je rovněž nabízet komplexní řešení s řadou doplňkových produktů a kvalitní servis,“ doporučuje Igor Knap ze společnosti Topstone.

10. Sebereflexe a kritický pohled

S inovacemi se však přímo pojí i schopnost reflexe a vůle k potřebným změnám. „Růst firmy je organický proces. Nemůžeme ho přesně naplánovat. Stagnace by nás měla vést k zamyšlení a k případným změnám. Důležité je také vědět, jak moc chcete a můžete vyrůst,“ upozorňuje Martin Protiva, obchodní ředitel společnosti Ekonomické stavby.

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme