České e-shopy se mění
Od loňského května je ve vzduchu cítit, že se něco děje. Na český trh vstoupila polská skupina Allegro, která u našich severních sousedů provozuje největší e-shop na trhu. Jde o klasickou e-commerce platformu podobnou Amazonu, to znamená maximálně široký sortiment a zvláštní tržištní nákupní model.
Co se tím myslí? V nabídce e-shopu vidíte produkty s různými cenami, záleží jen na vás, jaký si vyberete. Českým zákazníkům může být tento princip „tržištního prodeje“ povědomý například z čínských monstr-shopů Temu či AliExpress. Na Poláky to ale funguje, Allegro nepustilo na trh Amazon a německý MediaMarkt se ani neblíží prvnímu místu v prodejích.
V průběhu prázdnin byly pod Allegro převedeny e-shopy skupiny Mall, které dle nového vlastníka vykazovaly delší dobu špatné hospodaření; přestože si držely 2. místo v e-commerce segmentu hned za neochvějnou Alzou.
Postupně se pod Allegro schovalo CZC, které tím de facto zaniklo a došlo i k uzavírání většiny poboček. Stejný osud potkal také internetový obchod Mall.cz.
Po CZC a Mallu končí i Electro World
A když už si čeští zákazníci řekli, že toto léto bylo z hlediska změn na e-commerce trhu dostatečně divoké, 1. září přišla další rána, tentokrát „z východu“. Česká skupina HP Tronic, která provozuje síť obchodů Datart, se spojuje se slovenským kolosem Nay.
Ten vlastní právo na řetězec Electro World. Výměnou za to, že se všechny Datarty na Slovensku přebrandují na Nay, dojde k uzavření všech Electro Worldů v Česku. Ty se přejmenují na Datart. Z českého trhu tak odchází další stálice – přece jen Electro World byl na našem trhu od roku 2002, nyní po 22 letech končí a kamenné prodejny i e-shop se změní na Datart.
Co bude s malými obchody?
Nutno poznamenat, že z tržního hlediska je letošní transformace nemalým strašákem pro menší obchody, jako je Hurámobil, Mobil Pohotovost nebo Smarty. I ty mají zajímavou pozici na trhu, na velké hráče ale nikdy nestačily.
V současnosti, kdy jedna velká skupina pozře dva velké e-shopy a další v Česku již působící e-shop pozře druhý jen o něco málo menší, se slušně snižuje konkurenceschopnost a někteří volají po tom, aby letní e-commerce akvizice prošetřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Celkem slušně vývoj na trhu ilustruje statistika z roku 2023. V té době měla Alza roční obrat 26 miliard korun, zatímco Mall 5,7 miliardy korun (plus CZC 3,2 miliardy). Datart sám o sobě dle údajů Statista nasbíral obrat 4,6 miliardy korun. A jen pro zajímavost, na druhé místě byl Rohlík s obratem 10,1 miliard, který však neprodává elektroniku.
Zdroj: Seznam Zprávy, Lupa, Statista