Češi milují smartphony a neomezené tarify
Podle ČTÚ má mobilní telefon již téměř každý Čech. V drtivé většině případů pak jde o smartphone, tlačítkový telefon používá údajně jen 14 % národa, z toho většina lidí je starší 60 let. Absolutní nadvládu chytrých telefonů v české populaci potvrdila i nedávná studie Českého statistického úřadu.
Zároveň je mezi uživateli – nehledě na věk – maximálně rozšířen mobilní internet. Roste dokonce i zájem o datově neomezené tarify, které už nabízí všichni tři velcí operátoři, většinou za 600–900 korun měsíčně. Podle ČTÚ zájem o tento typ paušálního tarifu vzrostl na 55 %. A neustálé připojení k mobilnímu internetu uživatele automaticky motivuje být neustále online a komunikovat přes internet.
„Tradiční volání přes mobilního operátora využívá pouze 59 % respondentů, což je výrazný pokles oproti 82 % v roce 2019,“ uvádí úřad v monitorovací zprávě, která cituje zmíněnou studii. Hlavními důvody jsou prý cena, rychlost a možnost videohovoru či zasílání bezplatných příloh.
Klasické telefonování vytlačují online služby
Tím se ale dostáváme i k mírně negativnímu aspektu. Vzrůstající zájem o méně osobní druh komunikace (zejména chat, WhatsApp nebo Facebook Messenger) totiž přispívá k psychickým poruchám, sociálním fobiím a nepohodě, kterou lidé cítí ve chvíli, kdy mají s někým komunikovat osobně či po telefonu.
To dokazuje i tato statistika: více než třetina respondentů významně nahrazuje telefonování přes mobil formou online textovou komunikací (WhatsApp, Messenger, iMessage). Konkrétně jde o necelých 37 %, zatímco před 5 lety šlo o 20,5 %.
Právě zmíněné platformy WhatsApp a Facebook Messenger jsou dokonce tak populární, že je více než 40 % respondentů využívá na denní bázi. Vcelku oblíbený je pak mezi uživateli i Skype a Microsoft Teams. U nich však převažuje nižší frekvence využití, nejspíš jde pro celou řadu lidí o čistě pracovní aplikace.
Zdroj: ČTÚ