Přejít k hlavnímu obsahu

3D telefonní hovory: Mohli bychom je mít už brzy. Ale chceme je vůbec?

redakce 17.02.2023
info ikonka
Zdroj:

Největší evropští mobilní operátoři chtějí na spotřebitelském trhu zavést holografické telefonní hovory – datová propustnost 5G to totiž umožňuje.

Kapitoly článku

Ti, kteří po dvou a půl letech pandemie koronaviru a práce z domova už nemohou slyšet pojmy jako Microsoft Teams nebo Zoom, protože si je spojují s mučivě dlouhým sezením před obrazovkou a unavenýma očima, si mohou oddechnout. Holografická telefonie již brzy poskytne nové lepší dojmy než sledování plochých 2D obrazů. Nebude to samozřejmě tak, že by nějaký mini-R2D2 promítal trojrozměrné pohyblivé obrázky jako v Hvězdných válkách. Uživatelé chytrých telefonů však už brzy budou moci vidět své protějšky v hovoru jako trojrozměrné 3D obrázky.

Už loni na podzim oznámili největší evropští mobilní operátoři – Vodafone, Telefonica, Deutsche Telekom a francouzský Orange – že pracují na společném projektu přenosu 3D obrazu. Obdoba simulátoru (holodecku) ze Star Treku bude soukromým uživatelům k dispozici už za necelé dva roky.

Vysoká cena a nedostatečná datová propustnost

3dtelefonie

Na 3D telefonii pracují i další společnosti, například Ericsson. Zpracování dat zde neprobíhá v cloudu, ale v počítači a chytrém telefonu. Zdroj: Ericsson

Tato technologie je již dnes připravena, ale její náročnost a náklady jsou tak vysoké, že se používá jen zřídka. Cílem velké čtyřky je jednoduché použití „s jakýmkoli běžným smartphonem a brýlemi pro VR“. V minulosti byly takové projekty neúspěšné, protože datová propustnost byla příliš nízká.

S holografickými telefonními hovory se v tomto odvětví pracuje již delší dobu. V roce 2018 předvedl německý Vodafone v testovací síti v Aldenhovenu u Cách holografický videohovor v jedoucím minibusu. Tehdejší projekt byl však založen na jiné technologii než ten současný a nebyl vizuálně příliš přesvědčivý.

5G to umožní

Nyní zavedený standard 5G však umožňuje přenos i velkého množství dat v reálném čase. Současné plány počítají s tím, že se volající zobrazí jako 3D obraz na obrazovce druhé strany. Selfie kamera mobilního telefonu natočí volajícího, který se pak realisticky zobrazí jako 3D obraz v brýlích VR.

To však vyžaduje rozsáhlé výpočty: 2D obraz pořízený kamerou mobilního telefonu získá prostorovou hloubku pomocí 3D vykreslovacího jádra. Speciální algoritmy pak do 3D obrazu přidají uši a zátylek, takže i pohyby volajícího během hovoru vypadají realisticky. Velmi složité zpracování dat probíhá prostřednictvím edge computingu, ale také v cloudu. Část výpočtů probíhajících přímo na zařízeních snižuje latence, které by v případě použití pouze cloud computingu znesnadňovaly prezentaci dat v reálném čase.

Klíčový prvek: VR brýle

microsoft-hololens-2-developer-edition(1)

Brýle pro virtuální realitu, jako jsou Hololens 2 od Microsoftu, jsou stále poměrně neohrabané a zakrývají obličej, což je pro holografickou telefonii nevhodné. Obr.: Microsoft

Omezený výpočetní výkon mobilních telefonů tuto koncepci stále limituje. To obecně platí i pro brýle na virtuální realitu. Neohrabaný tvar brýlí je také důsledkem toho, že je v nich umístěna spousta elektroniky. Jednou z cest je cloud, ale pak jsou tu opět latence. Řešením je mít „edge“ blízko uživatele namísto vzdáleného výpočetního výkonu v cloudu. Edge může být v domácím routeru, může být také přímo v rádiové buňce mobilního operátora.

Slovenský vývojář

Pro dosažení co nejefektivnějších výsledků spolupracují mobilní operátoři se softwarovým vývojářem Matsuko. Tento slovenský technologický start-up nabízí odpovídající aplikaci pro zařízení Android i pro Apple. Uživatelé již potřebují pouze mobilní telefon a brýle pro rozšířenou realitu (takzvaná Extended Reality – XR). Matsuko doporučuje populární modely, jako jsou Hololens 2 nebo Nreal Glasses.

Nicméně právě používání datových brýlí bude pravděpodobně největší překážkou rychlého úspěchu na trhu. Jen málokdo, a už vůbec ne firemní uživatelé telefonů, si bude chtít dávat na obličej tak velký blok. V takovém případě by požadovaná obousměrnost odpadla, protože kamera mobilního telefonu by již nezaznamenávala obličej, ale člověka s velkými XR brýlemi. V tomto případě by menší brýle mohly výrazně zvýšit přijatelnost pro uživatele. V konceptu Matsuko by si všichni partneři hovoru – např. na schůzce – měli vzájemně sdílet své hologramy. K tomu však musejí všichni nosit datové brýle.

Na tom, jaký chytrý telefon a jakou smlouvu s mobilním operátorem mají jednotliví uživatelé, vůbec nezáleží, jak rádi zdůrazňují propagátoři z řad mobilních operátorů. O akceptaci a (ne)zájmu o novou technologii však svědčí i to, že aplikace Matsuko je stále zcela opomíjená. Z Google Play si ji uživatelé stáhli pouze stokrát. V polovině října 2022 si aplikaci Matsuko vyzkoušel alespoň indický premiér Naréndra Módí při návštěvě indického mobilního kongresu, kdy si nasadil brýle pro virtuální realitu a provedl zkušební dialog.

Metaversum jako cíl

Holodeck telefonie je pouze jedním ze stavebních kamenů strategie všech mobilních operátorů, která je důsledně zaměřena na metaversum, tj. virtuální realitu a digitální světy. Sven von Aschwege, vedoucí tématu XR, který organizuje pro Deutsche Telekom řadu spoluprací s dodavateli hardwaru a softwaru, tvrdí, že Matsuko je jen jedním z mnoha. „Objevují se nové technologie a s nimi i nové příležitosti,“ vysvětluje. „Testujeme to společně s ostatními mobilními operátory." Faktem je, že nové holografické komunikační služby budou vyžadovat při přípravě infrastruktury spolupráci mobilních konkurentů. Do světu metaversa chtějí vstoupit všichni.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme