Dalo se to čekat: rok 2020 zaplněný pandemií přál e-shopům víc ne obvykle. A Alza toho dokázala využít. Za loňský rok zaznamenala nejrychlejší (28procentní!) růst za posledních 10 let, dosáhla obratu 37,3 miliardy korun bez DPH a zpracovala 15,8 milionů objednávek. Počet unikátních zákazníků se rozrostl na téměř 5 milionů.
Alza mimochodem rostla ve všech zemích, kde působí: v ČR o 23 %, na Slovensku to bylo o 36 % a v Maďarsku o 27 %. Úspěch zaznamenala v Rakousku a Německu, kde si připsala 250%, resp. 236% růst, což bylo ale částečně dané i nižší srovnávací základnou.
Alze se vyplatilo také zaměření na vlastní výdejní samoobslužné AlzaBoxy, které umožňují bezpečné vyzvednutí objednávek. Alza si mimochodem tyto automatické výdejny sama hardwarově i softwarově vyvíjí. E-shop během roku jejich počet více než ztrojnásobil na 700. V rámci zrychlení doručení Alza rozšířila služby AlzaExpresu na 11 měst v Česku, dále na západní Slovensko a Budapešť. Ve 20 městech zavedla také spolupráci s taxislužbou Liftago, se kterou loni rozvezla přes 100 tisíc objednávek.
Historie tržeb Alza.cz ukazuje, jak úspěšný pro ni byl rok 2020. (*předběžné neauditované výsledky) | Zdroj: Alza.cz
Co se z IT prodávalo nejvíc?
Ano, mobilní telefony, ty udělaly obrat přes 4 miliardy korun, těsně pod touto metou skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. Nejprodávanějšími produkty vůbec se staly:
- AlzaPower AA baterie
- AlzaPower datový kabel USB 2 m
- AlzaPower video kabel HDMI 1 m
- Fitnes náramek Xiaomi MiBand 4
- herní notebook Acer Nitro 5
- iPhone 11 64GB černá
- sluchátka Apple AirPods 2019
- Samsung Galaxy S10e Dual SIM černá
- notebook HP 250 G7 Asteroid
„Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionů korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil marketingový ředitel Jan Sadílek.
Změny v chování zákazníků se projevily v preferenci bezhotovostních platebních metod. Téměř 70 % všech plateb bylo provedeno platební kartou. Dále se také zvyšoval podíl návštěvnosti stránek Alzy z mobilních zařízení: v roce 2019 činil 55 %, loni už 60 %.